Welke invloed heeft jouw onderbewustzijn op jouw gedrag?

Je geest bestaat uit een bewuste geest (bewustzijn) en onbewuste geest (onderbewustzijn).

De bewuste geest is alles wat je ziet, hoort, voelt en daar woorden aan kunnen geven. De onbewuste geest zijn de programma’s die we hebben meegekregen.

Wanneer de bewuste geest bezig is met denken, dan is de onderbewuste geest de automatische piloot; bijvoorbeeld autorijden, communiceren met anderen, lopen enz. Daar heb je je bewuste geest niet voor nodig. Je hebt al die programma’s al die die taken uitvoeren.

 

Jouw beleving van jouw omgeving wordt beïnvloed door de onbewuste geest

 

Kijken we naar onze omgeving, naar de wereld, dan functioneren we met name met de onbewuste geest. Alles wat we hebben meegekregen aan programma’s kwamen grotendeels van anderen bijv. van je ouders, vrienden of leraren. Je kopieert hun gedrag en je doet dit na. Dit doe je met name in de eerste 7 levensjaren van je leven. Je neemt dus patronen van de ander over omdat je denkt dat dat zo hoort. Je ziet dit als de waarheid en weet niet beter dat heel de wereld zo denkt.

Stel je komt uit een omgeving waar je heftige dingen hebt meegemaakt zoals bijvoorbeeld alcoholisme, geweld, misbruik enz. Wanneer je niet de mogelijkheid hebt om je emoties in het moment te verwerken dan zet deze emotie zich vast in jou. Om precies te zijn in een deel van je brein het limbisch systeem genoemd (of oerbrein). Het ligt in het midden van je hersenen en is een klein gebiedje. Dit stukje brein is niet toegankelijk voor woorden. Hier wordt echt alleen gevoel, geur, geluiden, emoties en kleuren opgeslagen. Kom je zo’n geur of kleur of geluid tegen in een huidige situatie dan triggert dit datgene wat in je limbisch systeem is opgeslagen.

Ik zal een voorbeeld geven. Stel je had vroeger een hele vervelende leraar die jou kleineerde voor heel de klas. Die man droeg ook nog eens een hele sterke aftershave. Deze man heeft je zelfvertrouwen naar beneden gehaald, je het gevoel gegeven dat je dom was waardoor je ook nog eens voelde dat je niks waard was. Je wordt volwassen en je hebt die tijd achter je gelaten. Dan kom je op een feestje iemand tegen die dezelfde aftershave als die leraar draagt. Ineens voel je je weer dat onzekere jongetje of meisje. Maar omdat je het niet kan plaatsen, want de situatie waarin je bent is totaal anders, kan je verward raken. De gevoelens van toen zoals de onzekerheid, ik ben niks waard enz. komen naar boven maar je kan ze niet plaatsen. Het liefst wil je heel hard wegrennen. Wat er gebeurt is dat de geur die je ruikt op dat moment een herinnering in je limbisch systeem triggert.

 

Ervaringen van vroeger kunnen je huidig gedrag beïnvloeden

 

Wanneer je dus iets hebt meegemaakt wat  jou emotioneel geraakt heeft en deze emoties heb je om wat voor reden niet kunnen verwerken, dan duw je het weg in het limbisch systeem terwijl de herinnering nog niet volledig is gevormd. Hierdoor blijf jij de wereld zien alsof je nog steeds dat jonge kind was, of die puber of jong volwassenen. In een omgeving met enkel conflict, gevaar, trauma’s en drama. Je filtert en voelt daarom opnieuw en opnieuw elke keer dat die kleuren, geuren, geluiden of smaak jouw gevoelens laten afgaan. Je reageert alsof die herinnering voor de eerste keer gebeurd.

 

Wat overblijft is de herinnering

 

Nu zal je keer op keer proberen om die weggedrukte gevoelens te ontlopen. Maar dat gaat je niet lukken. Het zal altijd terugkeren. Om te zorgen dat je geen last meer hebt van deze herinnering is de enige oplossing de confrontatie aangaan met de pijn, het verdriet wat je al die tijd hebt weggestopt. Door te erkennen dat je toentertijd die pijn had, dat dat logisch was dat je je zo voelde, kan de emotie/pijn loskomen en het systeem verlaten. Wat overblijft is de herinnering aan de gebeurtenis. Iets waar je niets aan kan veranderen. Dat wat gebeurd is gebeurd. Maar je kan het je herinneren zonder de emotie weer opnieuw te voelen.

 

 

Dit zal je ruimte geven wat je dan opvult met wat wel belangrijk is voor jou; rust, ontspanning, creativiteit en alles wat jou helpt om balans te creëren op lichamelijk, emotioneel, mentaal en spiritueel niveau. Alles kan dan stromen waardoor jij als mens écht kan gaan groeien en kan leven vanuit jouw potentieel.

 

Een ontspannen uitademing helpt je om spanning los te laten

 

Met name de uitademing helpt je om de emoties die op die herinneringen zitten, los te laten. Door een ontspannen uitademing kan je lichaam de spanning loslaten die veroorzaakt wordt door de ervaring die je hebt bij deze herinnering. Wanneer je die spanning vasthoudt zal je dit ook merken aan je uitademing. Je zal dan vaak een gecontroleerde uitademing hebben of je doet het tegenovergestelde; je houdt heel vaak je adem vast. Met name als je ergens gefocust op bent.

Veel zuchten is ook een teken dat je teveel spanning vasthoudt. Het is een signaal van je lichaam waar je serieus naar mag gaan kijken. Wanneer je veel zucht, ga dan eens bij jezelf na wat bij jou spanning veroorzaakt. Door deze spanning los te laten kan je energie weer gaan stromen en kan jij weer ontspannend in het leven staan.

Lukt het je niet om de reden te vinden wat bij jou spanning veroorzaakt? Of vind je het moeilijk om een  ontspannen uitademing te hebben? Maak dan een afspraak en dan gaan we samen kijken hoe jij weer ontspannen en energiek door het leven kan gaan.

 

Trackback van jouw site.

Laat een reactie achter