Wat is het helend effect van Breathfulness?

 

 

 

Je maakt van alles mee in je leven. Leuke situaties maar ook minder leuke, soms zelfs pijnlijke situaties. Op alle gebeurtenissen in je leven zit een emotionele lading. Dat kan van blijdschap tot dankbaarheid zijn maar je kan ook iets als pijnlijk of verdrietig ervaren. Al deze emoties sla je op in het limbisch systeem. Dit is het emotionele gedeelte van de hersenen en wordt ook wel oerbrein of reptielenbrein genoemd.

 

Met het voelen van fijne, positieve emoties heb je vaak geen probleem. Het zijn juist de pijnlijke emoties die je als negatief bestempelt en die we liever niet voelen. Juist deze emotionele inprentingen beïnvloeden de ademhaling. Telkens als er je in een situatie komt waarin deze (oude) negatieve emotionele inprentingen getriggerd worden, wijzigt de ademhaling. Het gevolg is dat je onbewust weg gaat van de natuurlijke ademflow. Door de ademhaling te wijzigen zorgen we er onbewust voor dat we de pijn (die we al eerder hebben gevoeld en als niet prettig hebben ervaren) ontwijken.

 

Emoties beïnvloeden de ademhaling.

 

Wanneer oude pijn geraakt wordt of wanneer er een gevoel van stress en onzekerheid optreden gaat de ademhaling omhoog. Je gaat je ademhaling beperken. Onveiligheid en stress activeren het sympathisch deel van het zenuwstelsel. Dit is het deel dat in actie schiet. Het lichaam maakt allerlei stoffen aan waardoor energie vrijkomt om te vechten of te vluchten. Zo gaat je bloeddruk stijgen, je hartritme wordt sneller, je immuunsysteem wordt onderdrukt, je ademhaling versnelt en hormonen als adrenaline en cortisol worden door het lichaam afgescheiden. Daarnaast wordt je bloedsuikerspiegel verhoogt en wordt de zuurstofaanvoer verstoort. Je hart- en hersencellen zijn heel gevoelig voor een verstoring in het zuurstofaanbod.

 

Nu is een tijdelijke (korte) verstoring geen probleem voor je lichaam. Tenminste, als er na de ‘onveiligheidstijd’ voldoende tijd is voor herstel. Dat je je weer snel veilig voelt bij jezelf en in de situatie waarin je inzit. Het parasympatisch zenuwstelsel zorgt ervoor dat je lichaam na een periode van stress weer in balans komt. Dit gedeelte van het zenuwstelsel zorgt dat je je kan ontspannen waardoor je rust, balans en veiligheid ervaart. Het brengt je lichaam weer in balans en zorgt ervoor dat je hartritme en je bloeddruk weer normaal worden en de hormonen in je lichaam weer in balans komen.

 

Wat gebeurt er met je lichaam als je (te) lang stress ervaart?

 

Het sympathische deel van het zenuwstel blijft dan te lang in de actieve modus staan. Wanneer je na een stress moment niet voldoende ontspanning en rust neemt, dan komt je lichaam in een staat van chronische stress terecht. Je weet dan niet meer hoe je je moet ontspannen. Deze staat van chronische stress ga je als gewoon zien. Je weet op een gegeven moment niet meer beter. Blijf je te lang in deze staat dan raakt je lichaam uitgeput. Dit merk je doordat je prikkelbaarder wordt, je continue moe voelt, je weerstand minder wordt en negatieve beperkende gedachten bijna gewoon voor je worden.

 

Stress beïnvloedt je ademhaling. Je gaat hoger en oppervlakkiger ademen. Hierdoor ga je minder voelen en ben je je minder bewust van de signalen die je lichaam je geeft. Je gaat je middenrifspier (wat ook wel de emotionele spier genoemd wordt) minder gebruiken. Onbewust doe je dit om zo te zorgen dat je niet de pijn, het verdriet of andere negatieve gevoelens hoeft te voelen. Je gebruikt dit als een ‘hulpmiddel’. Maar het is natuurlijk een nep ‘hulpmiddel’. Want door de middenrifspier niet te gebruiken bevorder je de werking van sympathische deel van het zenuwstelsel. Het hoog en oppervlakkig ademen prikkelt juist de werking van het sympathisch zenuwstelsel.

 

Een hoge ademhaling stagneert de doorstroming van levensenergie.

 

Een bijkomend negatief effect van een geblokkeerd middenrif is dat de levensenergie niet goed kan stromen door je lichaam. De organen die boven je middenrif liggen zoals je hart, longen en je hersenen krijgen te veel energie. Terwijl de organen die onder het middenrif liggen zoals je darmen, je lever, je milt, je voortplantingsorganen enz. te weinig energie krijgen. Té is nooit goed. Ook in dit geval niet. Je ziet dat er dan geen balans in de energietoevoer naar de organen is wat weer een negatief effect heeft op de werking van de organen. Dit kan leiden tot allerlei klachten en zelfs tot ziekte. Het tegenovergestelde is ook waar: ga je je middenrif weer optimaal gebruiken dan zal dit snel veel positieve veranderingen geven.

 

Wat levert de harmoniserende ademhaling jou op?

 

Breathfulness gebruikt optimaal het middenrif om de verstoorde balans tussen het parasympatische en sympathische deel van het zenuwstelsel te herstellen. Dit doet ze door de harmoniserende ademhaling toe te passen.

Daarnaast bereik je met de harmoniserende ademhaling dat de bewuste staat (wat het cognitieve deel van het brein, de ratio is) en je essentie (dit is je aangeboren pure staat van Zijn) elkaar ‘ontmoeten’. Je ratio en je gevoel komen weer in verbinding.

Door de harmoniserende ademhaling ga je je opnieuw verbinden met jouw natuurlijk ademflow. Hierdoor worden de inprentingen die je hebt opgeslagen in je limbisch systeem aangeraakt en opgelost. Je kan dan naar een situatie kijken zonder dat je daarbij de negatieve gevoelens voelt die je er eerst op had. Dit komt omdat de ballast tussen je ratio en je gevoel zoals angst, boosheid, verdriet, schuldgevoel enz. wordt geïntegreerd en opgelost. Dit is het helend effect van Breathfulness.

In het online programma ‘Breathfulness als weg naar een verruimd leven werk je in 6 stappen naar de harmoniserende ademhaling toe. Het is een interactief programma waarbij je vanaf stap 1 al gaat ervaren hoe bewustwording van je ademhaling jou meer rust en ruimte gaat geven.

Het fijne van het online programma is dat je het helemaal op je eigen tempo kan doen in een omgeving die voor jou veilig voelt. Daarbij heb je de keuze om dit alleen te doen of dat je hierbij gecoacht wordt. Kortom; een programma helemaal op jou geschreven zodat jij weer rust en ruimte gaat ervaren.

 

 

 

Trackback van jouw site.

Laat een reactie achter