Wat de ademhaling jou wilt vertellen

 

De ademhaling wilt jou wat vertellen. Door bewust te voelen waar je ademhaling zit, vertelt het jou precies hoe jij je in elk moment voelt. Ook de manier van je ademhaling zegt iets over hoe jij je voelt. Je kan je ademhaling dus zien als een spiegel die jou vertelt wie jij bent.

Je ademhaling vertelt je precies hoe het met je gaat. Het vertelt je hoe je in het leven staat en hoe je op ervaringen reageert. Het geeft je informatie over de spanning, ontspanning, vrijheid, veiligheid en ruimte die je in je lichaam ervaart. In tegenstelling tot je hoofd (gedachten) liegt je ademhaling niet. Dat kan ook niet want ademen komt van binnenuit. Je gedachten daarentegen worden gevoed door de buitenwereld.

 

Je ademhalingscentrum krijgt verschillende signalen

De aansturing van je ademhaling wordt geregeld door het ademhalingscentrum in de hersenstam. Dit is een proces waar je geen invloed op hebt. Zo krijgt je ademhalingscentrum onder andere informatie over de PH waarde van je bloed (de verhouding zuurstof en kooldioxide). Dat is een biochemisch proces en vindt onwillekeurig plaats. Dat wil zeggen dit gaat helemaal automatisch.

Maar ook krijgt de hersenstam informatie uit je emotionele brein (lymbisch systeem). Die heeft een sterkere invloed op de aansturing van de ademhaling dan de biochemische informatie. De hersenstam en je emotionele brein zijn beide gericht op beschermen en overleven. Natuurlijk, je kan je ademhaling zeker  bewust beïnvloeden met gerichte aandacht en focus (bijvoorbeeld lang uitademen, langzaam ademen, rustig spreken enz.). Maar wordt je afgeleid door bijvoorbeeld gedachten of je focust je minder dan lukt het je niet meer.

 

De ademhaling is een exacte weergave van de invloed van o.a. je gedachten

Je kan dus zeggen dat gedachten, gevoelens en ervaringen bepalen hoe je ademt. Zodra je negatieve gedachten en gevoelens hebt of een pijnlijke of verdrietige ervaring opdoet dan merk je dit meteen aan je ademhaling. Vooral momenten waarbij je het moeilijk vind om emoties en pijn te voelen en te doorleven, sla je op en zet je vast in je lichaam. Van sommige ervaringen heb je onbewust afstand genomen (verdrongen) en aan sommige ervaringen wil je niet bewust herinnerd worden. Deze probeer je zelfs zoveel mogelijk te vermijden.

Je hebt ze vast gezet in je lichaam en opgeslagen omdat ze op dat moment te heftig waren om te voelen en te doorleven. Dit deed je om te overleven omdat je op dat moment niet voorzien werd in je basisbehoeften als veiligheid, zorg, liefde etc. Je nam overtuigingen aan zoals ‘ik moet het alleen doen’ . Maar het kan ook zijn dat je jezelf ging vertellen dat het wel meeviel en dat je bijvoorbeeld een goede jeugd hebt gehad of dat je relatie wel goed is. Je bent dit gaan geloven en zelfs voor waar gaan aannemen. Door de waarheid niet te erkennen onderdrukte je ook je pijn en je gevoelens.

Dit overlevingsmechanisme wat je gecreëerd hebt en je heeft laten geloven dat het werkt, speelt zich af in je mind. Je mind heeft dus de grootste invloed op je ademhaling en kan je ademhaling ook ontregelen. Je ademhaling is daarmee een exacte weergave van de invloed van je gedachten, emoties en fysieke gesteldheid.

 

Je lichaam zoekt altijd naar evenwicht

Wanneer je vol en vrij zou ademen, kom je in contact met gebieden waar deze onverwerkte ervaringen zijn opgeslagen. Je gecreëerde beschermings- en overlevingsmechanisme zal dit als bedreigend ervaren en zal vanuit het emotionele brein het signaal geven om niet naar deze gebieden te ademen. Zo wordt voorkomen dat vroegere pijn en gevoelens weer aangeraakt worden. Hierdoor ontstaat een beperkte ademhaling en ontstaat er in deze specifieke gebieden een tekort aan zuurstof.

Omdat je lichaam altijd bezig is om het evenwicht te herstellen zal het dit tekort gaan compenseren. Je kan hierbij denken aan leven vanuit mentale wilskracht, eten, roken, sporten of je verliezen in relaties. Maar op een gegeven moment kom je tot de conclusie dat dit compensatiegedrag je niet brengt wat je wil. Het compenseren zelf kost je extra energie terwijl het je op langere termijn geen energie geeft.

Zo slinkt onbewust langzaam je energievoorraad. Toch kiezen veel mensen voor de strategie van compenseren. Het is dan ook niet zo vreemd dat tegenwoordig zoveel mensen zich futloos en/of depressief voelen, vermoeid en/of opgebrand zijn. Daarom komen ziektebeelden als chronische vermoeidheid, fibromyalgie, depressie en burn-out zoveel voor. Ze zijn vervreemd van hun lichaam, voelen hun lichaam onvoldoende en kunnen de signalen die hun lichaam hen geeft niet meer de juiste betekenis geven. Het ontbreekt ze aan de kracht om invulling te geven aan wat ze in wezen zijn.

 

Je ademhaling is een weerspiegeling van je innerlijke wereld

Je ademhaling is een weerspiegeling van je innerlijke wereld. Je lichaam kun je zien als een landkaart van jouw leven. Alle gebieden in je lichaam hebben hun betekenis en alle gebieden samen vertegenwoordigen je gehele wezen, je volledige potentieel. Zo komt bijvoorbeeld een beperkte ademhaling overeen met een lagere vitaliteit. Dit laat het lichaam je zien door middel van spanning. De spanning geeft weer waar je emoties, gedachten en energie vasthoudt (om de pijn niet te voelen). Wanneer alle delen van jou (lichaam, ziel en geest) onderling weinig tot geen verbinding met elkaar hebben weet je niet meer wat je wilt. Je weet niet meer waar je energie van krijgt of wat jou inspireert. Hierdoor kom je vast te zitten in patronen die je moeilijk kan doorbreken.

Door bewust te voelen waar in jouw lichaam spanning zit en te luisteren naar je ademhaling kan je inzicht krijgen wat jou beperkt. Door hier naar te luisteren kan je patronen doorbreken.

Om te weten wat de ademhaling je precies wil vertellen leg ik je in mijn volgende blog uit wat de betekenis van de ademhaling is.

 

 

 

Trackback van jouw site.

Laat een reactie achter