Verbinding en vertrouwen: de een kan niet zonder de ander

 

In het leven maken we situaties mee die ons kwetsen, pijn doen of verdrietig maken. Om te zorgen dat we deze pijn of verdriet niet meer hoeven te voelen, duwen we het vaak weg. Maar wat we werkelijk doen, is die pijn/dat verdriet simpelweg ontkennen. Net zolang tot dat we denken dat het weg is. Alleen is het niet weg. Het zit er nog. Maar we voelen het niet meer. En dus is het er niet meer, althans: dat denken we dan! Door deze pijn of dit verdriet weg te stoppen creëren we namelijk onbewust een emotionele blokkade in ons lichaam.

Wanneer we keer op keer in het leven emotionele blokkades creëren en deze vastzetten in ons lichaam, wordt de verbinding met ons lichaam steeds een beetje minder.

 

Het verhaal van Peter

 

Hij is eind 40. Uit privacyoverwegingen geef ik hem een fictieve naam: Peter. Ik ontmoet Peter op een feestje en we raken aan de praat.

Hij is 4 maanden geleden geopereerd vanwege een acute situatie. Weliswaar niet levensbedreigend, maar de artsen spraken in eerste instantie uit dat ze niet goed wisten wat ze met zijn situatie aan moesten. Dit gaf Peter totaal geen vertrouwen. Daar komt nog bij dat hij geen bevredigende antwoorden kreeg op de vragen die hij had, waardoor hij het gevoel had niet begrepen te worden door zijn artsen.

Hij voelde zich hierdoor niet gezien en gehoord. Dit in combinatie met de helse pijnen op die hij fysiek voelde, zorgde ervoor dat hij zich in deze situatie heel erg onzeker voelde.

Peter is iemand die veel aangeleerde kennis heeft. Wanneer hij iets niet weet, gaat hij op zoek naar de antwoorden. Dingen moeten voor hem be-grijpsbaar zijn, tastbaar zijn. Zijn verstand moet het kunnen snappen. Kennis is voor hem heel belangrijk, want kennis geeft hem het gevoel dat hij alles onder controle heeft. En controle is voor hem heel belangrijk om grip op het leven te houden.

In deze situatie voelde hij dat hij geen controle had. Dit maakte hem emotioneel: angst werd afgewisseld door boosheid, machteloosheid en verdriet.

Hij vertelt hoe moe hij nog steeds is. Hij geeft aan nog steeds niet te kunnen werken omdat hij daar de energie nog niet voor heeft.

Nu gaat het de ene dag wel beter dan de andere dag. Maar hij kan het niet verkroppen dat hij de ene dag kan wandelen, stofzuigen en de vaatwasser kan leegruimen en de andere dag na het wandelen de rest van de dag niets meer kan.

Dit zorgt ervoor dat hij in een conflict raakt met zichzelf. Hij heeft het gevoel dat zijn lichaam nog steeds niet goed werkt en daardoor kan hij niet vertrouwen op zijn lichaam. Dit maakt hem boos, geïrriteerd en verdrietig.

Terwijl ik met hem aan het praten ben, hoor ik ook hoe hij regelmatig zichzelf veroordeelt.

 

Je kan alleen in verbinding gaan als er vertrouwen is

 

In het geval van Peter zie je dat hij de verbinding met zijn lichaam totaal kwijt is. Dit komt omdat hij zijn lichaam niet vertrouwt.

Hij is teleurgesteld in zijn lichaam omdat hij het gevoel heeft dat zijn lichaam hem in de steek heeft gelaten.

Doordat hij dat vertrouwen en dus die verbinding niet meer heeft is hij volledig in zijn hoofd gaan zitten. Zijn mind, zijn ratio, is het enige waar hij nu nog op durft te vertrouwen. Hierdoor heeft Peter de overtuiging ontwikkelt dat zijn lichaam op dit moment na zijn operatie op een bepaald niveau moet functioneren. En omdat hij merkt dat dat nog niet het geval is wordt hij keer op keer teleurgesteld in zijn lichaam.

Wat hij eigenlijk zou moeten doen is voelen wat zijn lichaam op dit moment aan kan en wat het nodig heeft en hier naar handelen. Maar dat kan niet. De teleurstelling en boosheid op zijn lichaam zitten dit in de weg.

Wanneer jouw verbinding met je lichaam weg is, dan schiet je volledig in je hoofd. Je mind regeert.

Je mind is dat deel van je geest dat je ratio bevat en gevormd is en wordt door je gedachten, waarden en normen, ervaringen uit het verleden, opgedane kennis, opvoeding en alles wat je hebt meegekregen door invloeden van buitenaf. De mind is altijd op zoek, wil altijd meer, voelt zich onzeker en zoekt altijd naar bewijs. De twijfel die je vaak voelt wordt veroorzaakt door je mind omdat deze altijd op zoek is naar het juiste antwoord. Deze antwoorden zijn nooit bevredigend waardoor er altijd een ‘ja, maar ….’ aanwezig is.

Hierdoor creëert je mind een splitsing tussen het voelen en het weten. De gedachten in je mind zijn altijd bezig met het verleden of de toekomst. Het is nooit in het nu.

 

De ademhaling helpt je de verbinding met je lichaam te herstellen

 

Net als Peter ga je uit de verbinding met je lichaam om niet te hoeven voelen wat op dat moment echt belangrijk is. De ademhaling laat dat heel goed zien. Je krijgt dan vaak een beperkte, oppervlakkige ademhaling. Deze wordt ook wel borstademhaling genoemd.

Een beperkte ademhaling ontstaat doordat je bepaalde gebieden in je lichaam negeert of ontkent. Wanneer je gevoelservaringen niet verwerkt, worden ze opgeslagen als blokkades in je lichaam. Elk deel van je lichaam resoneert met bepaalde emoties of gevoelens. Ook gedachten patronen die je jezelf hebt aangeleerd of hebt meegekregen, vinden hun weerslag in je lichaam.

Je denkt door deze gebieden te negeren dat je de ervaringen een plek hebt gegeven of verwerkt hebt. Maar dit is een schijngedachte die je onbewust heel veel energie kost.

Je lichaam gaat dan op andere manieren signalen geven zoals pijn, vermoeidheid, psychische klachten enz.

Dit alles heeft invloed op de aansturing van je ademhaling. Je gaat de ademhaling gebruiken om te voorkomen dat je in contact komt met de emoties die in je lichaam zijn opgeslagen.

 

Zorg voor balans tussen ratio (hoofd) en gevoel (lichaam)

 

In verbinding zijn met jezelf, met je lichaam, betekent niet automatisch dat er dan geen verbinding is met je hoofd. Het is juist belangrijk dat beide aanwezig zijn.

Om in balans te zijn is het belangrijk dat hoofd en lichaam, ratio en gevoel, samenwerken. Beiden moeten er zijn om balans te kunnen ervaren.

Bewust ademen is een fijne manier om die balans te creëren. In het onlineprogramma ‘Breathfulness als weg naar een verruimd leven’ herstel je deze balans door bewust te kijken naar je ademhaling. Je ademhaling helpt je om de verbinding tussen ratio en gevoel te herstellen

Door een bewuste sturing van je ademhaling maak je weer contact met die gebieden waar je je emoties hebt opgeslagen. Door dit bewuste contact kan de energie weer gaan stromen en lading van de ervaringen geneutraliseerd worden.

Hierdoor herstel je de verbinding met je lichaam en creëer je balans tussen je denken en je gevoel.

Peter herkende zich toen ik vertelde dat het vertrouwen in zijn lichaam weg was door zijn ervaring in het ziekenhuis. Ik heb hem een ademoefening gegeven die hem helpt om op een rustige manier weer contact te maken met zijn lichaam. Dit gaat hem helpen om de negatieve gevoelservaringen die hij heeft opgedaan in het ziekenhuis los te laten.

Wanneer Peter onder andere deze oefening frequent zal doen en hierbij begeleid wordt door een goede professional, zal de verbinding met zijn lichaam zeker herstellen. Hierdoor zal hij meer in balans komen waardoor hij zich uiteindelijk weer energiek en vitaal gaat voelen.

 

 

 

Trackback van jouw site.

Laat een reactie achter