Stress, stress, stress…

Stress; we hebben er allemaal last van. Ik in ieder geval wel. Ik kan goed stressen. Wanneer dat gebeurt dan word ik echt een enorme chaoot. Ik raak dingen kwijt, vergeet afspraken, word behoorlijk kribbig omdat ik continue achter de feiten aan loop. Gevolg totale paniek, frustratie omdat niks gaat zoals ik wil. Maar inmiddels weet ik wanneer het weer eens zover is en kan ik voor mezelf maatregelen nemen. De stress verdwijnt en ik heb mijn overzicht op mijn leven weer terug.

 

 

Maar waarom stressen we? Waarom maken we onszelf toch altijd gek met dat woordje ‘moeten’. Ik moet dit, ik moet dat… Ik hoor het zo vaak om me heen. Hoor het mezelf ook zeggen. Al is het wel minder dan vroeger.  Maar de vraag is natuurlijk: moeten we het inderdaad of denken we dat we het moeten?

 

Stress

Stress is de hoofdoorzaak van vele psychische en lichamelijke klachten. Laat ik het anders zeggen; ik ben van mening dat wanneer we minder of zelfs geen stress meer ervaren, er veel minder mensen afhankelijk zijn van alcohol, sigaretten en eten. Hiermee gooi ik misschien wel wat heilige huisjes in maar dan is dat maar zo. Wanneer we stress zouden zien als een maatschappelijke ziekte, een welvaartsziekte, dan kan je de gevolgen die stress veroorzaken veel makkelijker aanpakken. Roken en het overmatig drinken van alcohol of overmatig eten doen we omdat we een vorm van aanhoudende stress ervaren. Daarnaast veroorzaken deze ongezonde gewoonten stress in het lichaam omdat het geen goede voeding voor het lichaam is. Wanneer je geen (negatieve) stress ervaart, lekker in je vel zit en in balans bent zul je ook geen behoefte hebben om je te vergrijpen aan deze voor je lichaam en geest ongezonde dingen.

 

Te veel aan stress kan zorgen voor een heleboel klachten. Wanneer je lichaam te veel cortisol moet aanmaken (dit is het stresshormoon) voor een langere periode raakt het uitgeput. Je weerstand word minder en je wordt dan vatbaarder voor virussen en bacteriën. Houdt deze stress echter een heel lange periode aan dan gaat het lichaam dit ervaren als iets natuurlijks. Het lichaam ervaart de spanning in het lichaam als iets van zichzelf. Daardoor weet je op een gegeven moment ook niet meer hoe het voelt om ontspannen te zijn. Wanneer je in de fase komt dat deze spanning niet meer losgelaten kan worden, dan kun je klachten krijgen zoals uitputtingsverschijnselen, extreme (chronische) vermoeidheid, slapeloosheid, burn-out en depressie.

 

Gezonde en ongezonde stress

Op zich is stress gezond. Het zorgt ervoor dat je door een adrenalinestoot in actie komt. Dus in beweging komt. Positieve stress geeft je energie. Het zorgt er voor dat je op een positieve manier naar het leven kan kijken. Teveel aan stress (dus te veel spanning en te weinig actie) is daarentegen niet goed voor je. Dit is negatieve energie. Het brengt je in een neerwaartse spiraal. Hierdoor ga je vanuit angst, controle en continue alertheid naar je leven kijken.

Doordat je niet of te weinig in actie komt, blijft die stress te veel in je lichaam hangen. Wanneer je die stress dan ook nog gaat onderdrukken, schakel je over op mentale wilskracht. Je gaat dan leven vanuit je hoofd, vanuit het moeten.

 

Mentale wilskracht

Leven vanuit mentale wilskracht zorgt ervoor dat je tekorten of disbalansen in de 4 pijlers overruled, compenseert en maskeert. Dit wordt je duidelijk wanneer je bewust aandacht aan de 4 pijlers besteedt. Je ziet en ervaart dan het volgende:

  • M.b.t. de ademhaling: Je wordt je bewust dat je onvolledig (beperkt) ademt. Door een beperkte ademhaling geef je onvoldoende zuurstof, energie en voeding aan je lichaam. Daarnaast worden er onvoldoende afvalstoffen afgevoerd. Hierdoor kan de energie niet meer goed bij alle cellen terecht komen.
  • M.b.t. tot voeding: Je wordt je bewust dat je misschien onvoldoende energiegevende voeding of te veel energieverslindende voeding tot je neemt. Hierdoor gaat je energieniveau grote schommelingen maken waardoor je onregelmatiger en mogelijk meer gaat eten.
  • M.b.t. beweging: Je wordt je bewust dat je lichaam te weinig beweegt. Te weinig bewegen zorgt er voor dat fysiek, mentaal en emotioneel alles veel moeilijker doorstroomt. Dit is vaak de oorzaak dat je in die bekende vicieuze cirkel blijft zitten en er maar moeilijk uitkomt. Maar je kunt ook te veel bewegen op een intensieve manier waardoor ook dit een aanslag is op je energieniveau gedurende de rest van de dag.
  • M.b.t. ontspanning: Je wordt je bewust dat je misschien vergeet voldoende tijd en daadwerkelijke rust te nemen om zowel lichamelijk, mentaal als emotioneel te ontspannen. Je hebt dan onvoldoende momenten op een dag om je op te laden en om balans te creëren

 

Stressprikkels

We krijgen per minuut duizenden prikkels binnen. Zowel vanuit je omgeving als vanuit je lichaam, gedachten en emoties. Omdat een groot deel van deze prikkels automatisch een actie veroorzaken worden deze prikkels ook stressprikkels genoemd. Je lichaam is continu bezig deze informatie en deze prikkels te verwerken. Vaak ben je niet bewust dat je stressprikkels binnenkrijgt. Het feit dat je lichaam dit moet verwerken en zich hierop aan moet passen is iets wat vaak onbewust bij je gebeurt. Het maakt voor het lichaam niet uit wat voor soort prikkels het binnenkrijgt. Alle stressprikkels verwerkt het lichaam op dezelfde manier. Of het nu om een wekelijke gebeurtenis gaat, of een gedachte aan die gebeurtenis, het lichaam ziet geen verschil waar een stressprikkel vandaan komt of hoe deze ontstaan is.

 

Maar wat zijn nu belastende stressprikkels?

  • Belastende lichamelijke stressprikkels zijn bijvoorbeeld gebrek aan slaap, gebrek aan goede voeding, te veel of te weinig beweging, te veel koffie, bepaalde medicijnen, acute en chronische ziekte en infectie, lawaai, roken, drugs, alcohol en hoge omgevingstemperaturen (hitte)
  • Belastende emotionele stressprikkels zijn prikkels die sterke emoties oproepen maar die je nog niet toelaat en (langdurig) onderdrukt. Denk hierbij aan woede, verdriet, angst door verlies of dreiging van bijvoorbeeld liefde, veiligheid, gezondheid en geld. Dus angst voor het verlies van je basisbehoefte. Maar ook verlies van een geliefde, scheiding of baan kan heftige stressprikkels oproepen. Angst voor afwijzing, controle willen blijven houden over alles en dreiging van gevaar zijn ook emotionele stressprikkels.
  • Belastende mentale stressprikkels zijn prikkels die teveel mentale inspanning vragen. Jezelf opjagen, hoge werkdruk, te veel verantwoordelijkheid op je nemen, negatieve overtuigingen, negatieve houding en ontevredenheid, kun je zien als mentale stressprikkels.
  • Belastende spirituele stressprikkel is hooggevoeligheid. Wanneer je hooggevoelig bent en je ervaart dit als lastig in plaats van als een kracht, kan deze hooggevoeligheid stress veroorzaken.

 

Om te zorgen dat je zo min mogelijk negatieve stress ervaart, is het heel belangrijk om bewust naar jezelf te kijken. Wat veroorzaakt stress bij jou? Wat heb je nodig om deze stress niet meer als negatief te ervaren? Hoe kom je weer in balans?

 

Oplossing voor stress: neem genoeg ontspanning!

Eén van de belangrijkste stappen om stress in je leven te verminderen is het toelaten van ontspanning. Door dagelijks 10 minuten voor jezelf in te delen om te ontspannen, kun je de spanningsboog doorbreken. Je neemt dan rust voor jezelf. Ontspanning creëer je door iets te doen waar je energie van krijgt. Dat kan zijn door naar buiten te gaan en te gaan wandelen, een boek lezen, mediteren of door even helemaal niks te doen. Op deze manier kun je je accu opladen zodat je voldoende energie hebt om verder te gaan.

 

Ik daag je uit om de komende 3 weken elke dag 10 minuten tijd voor jezelf te nemen. Je zult gaan ervaren dat 10 minuten even niets doen je veel ontspanning kan geven gedurende de rest van de dag. Succes!

 

 

 

 

 

Trackback van jouw site.

Reacties (4)

Laat een reactie achter