Sta jij vol in het leven?

Laatst sprak ik iemand die mij vertelde dat ze altijd moe is. Wat daarvan de exacte oorzaak is, wist ze niet. Ze was al naar de huisarts geweest, maar ook die kon geen fysieke aanwijzing vinden voor haar moeheid. Slapen ging niet goed, omdat ze veel lag te malen. Ook dat kwam haar moeheid niet ten goede. Ik vroeg haar wat ze deed om te ontspannen. Ze moest lachen en zei dat ze daar geen tijd voor had. Haar partner, kinderen, vrienden en haar familie hadden haar nodig. Ze moest echt twee keer in de week even langs bij haar moeder, want dat deed ze al jaren. Haar moeder rekende daarop. Haar kinderen hadden haar zorg nodig en haar man verwachtte dat het eten op tijd op tafel stond. Ook moest ze toch geregeld haar vriendinnen spreken, want anders zouden die vriendschappen weleens kunnen verwateren.

 

 

Misschien herken je je in bovenstaand verhaal. Ik merk dat veel mensen, en met name vrouwen, denken dat ze zich volledig moeten overgeven aan de zorg voor anderen. Ze staan in continue paraatheid om te kijken wat anderen verwachten, zodat ze daarop in kunnen springen. Ik vroeg deze vrouw wat er zou gebeuren als ze eens een keer niet bij haar moeder op de koffie ging of als ze eens besloot om een avond niet te koken. De vrouw schrok en zei dat dat echt niet kon. Ze zou haar moeder en man teleurstellen en dat zou een vervelende situatie veroorzaken. Op mijn vraag of ze dat weet, omdat ze het al een keer heeft geprobeerd, zei ze dat ze zeker weet dat dit gaat gebeuren. Haar moeder en man verwachten dit van haar en daarom wil ze geen ruzie riskeren.

 

Laat je je leven leiden of leid jij je leven?

 

Deze vrouw beperkte haar leven door de gedachten die ze zelf creëerde over wat anderen van haar verwachten. Zij liet zich leiden in haar leven in plaats van dat ze zelf haar leven ging leiden. Deze vrouw stond aan de zijkant van haar leven en niet vol in het leven. Haar moeheid was een signaal dat ze andere keuzes moest maken voor haarzelf.

Vol in het leven staan en optimaal leven, is leven vanuit je ware zelf. Als je niet de kracht hebt om volledig vanuit je ware zelf te leven, ga je dit op een andere manier invullen. In plaats van te voelen en te weten wat je moet en wilt doen, ga je denken te weten wat je moet en wilt doen. Dit is dan vaak gebaseerd op wat anderen denken, over je zeggen en willen dat je doet. Je gaat je aanpassen aan de ander. Dit kost je veel energie. Energie die je niet meer op een andere manier kunt inzetten. Je ademhaling laat dan een beperking zien en deze ga je in eerste instantie (onbewust) compenseren, meestal via wilskracht.

 

En dan is je energie op…

 

Dit is een belangrijke oorzaak waarom zoveel mensen uitgeblust en opgebrand zijn. Hun energie wordt nagenoeg volledig gebruikt om de beperkingen te corrigeren, om overeind te blijven en te overleven. Er blijft te weinig energie over om volledig te functioneren. Laat staan om nog plezier in het leven te ervaren.

 

Dan komt er zo’n moment in je leven dat je je bewust wordt dat je (te) hard werkt. Dat de dingen niet gaan zoals jij zou willen, of dat je niet meer weet wat je nu echt wil. Je krijgt fysieke problemen zoals moeheid, hyperventilatie of slecht slapen. Je wilt je schouders er weer onder zetten. Maar op pure wilskracht lukt het je niet meer. Je bent te moe om jezelf opnieuw die bekende schop onder je kont te geven. Je fysieke lichaam moet te hard werken om overeind te blijven, waardoor het je uiteindelijk allemaal teveel kan worden en je terecht kunt komen in situaties als uitputting of een burn-out. En dan ben je nog verder van huis. Daarnaast blijf je ook vastzitten en ronddraaien in oude patronen.

 

Bewust ademen helpt je vol in het leven te staan.

 

Ademhalen voorziet je lichaam van meer energie. Het zorgt ervoor dat je emotionele en mentale blokkades loslaat en dat je een helderder bewustzijn krijgt. Daardoor voel en weet je wat je zou kunnen veranderen, wat je voedt en je energie oplevert.

Bewust worden van je ademhalen is dus heel belangrijk om te weten en te voelen wat jij nodig hebt om vol in het leven te staan. Om te weten welke keuzes jij moet maken om je leven nog mooier te maken

Hieronder vind je een oefening die je helpt bewust te worden van je ademhaling. Doe deze oefening op verschillende momenten van de dag. Op momenten dat je in actie bent (bijvoorbeeld tijdens je werk, als je aan het stofzuigen bent of buiten een wandeling maakt), op momenten van rust (bijvoorbeeld als je ‘s morgens net wakker bent, een boek aan het lezen bent of tijdens de lunchpauze) en op momenten van stress (bijvoorbeeld als het even niet zo gaat zoals je wilt dat het gaat, als iemand iets zegt wat je niet leuk vindt of als je het heel druk hebt en denkt dat je tijd te kort komt).

 

Ademoefening

 

Ga liggen, zitten of staan. Sluit je ogen. Laat de adem komen zonder deze te veranderen en observeer een paar minuten je ademhaling.

Luister naar je ademhaling. Waar gaat de adem naartoe?

Volg je adem aandachtig. Hoe voelt dit in je lichaam?

Hoe voel je je op dit moment? Wat voor gevoel of emotie ervaar je nu?

Wanneer je deze oefening doet schrijf je ervaringen van deze oefening dan op in een schriftje. Doe deze oefening een week lang zodat je ook verschillende momenten hebt waarin je bewust je ademhaling ervaart. Schrijf alleen op wat je ervaren hebt, zonder oordeel. Je schrijft dus niet op of je goed of slecht ademt. Schrijf alleen op waar je ademhaling zat (bijvoorbeeld in de borst, je middenrif of je buik) en hoe de ademhaling was (oppervlakkig, zuchtend, lange uitademing, korte inademing enz.). Na een week kan je teruglezen hoe je ademhaling in verschillende situaties is. Deze oefening maakt je bewust hoe je ademhaling is en hoe gevoel je ademhaling kan beïnvloeden.

Veel plezier met deze oefening!

Wil je ervaren wat de ademhaling voor je kan doen, schrijf je dan nu in voor de gratis ademchallenge https://www.jolandareulen.nl/adem-challenge/

Trackback van jouw site.

Laat een reactie achter