Psoas, de emotionele spier die invloed heeft op je ademhaling

 

Kort geleden las ik een artikel over de spier psoas genaamd. Ik moet je eerlijk bekennen dat ik daar nooit eerder van gehoord had. Maar naarmate ik er meer over ging lezen kwam ik erachter dat deze spiergroep (want dat is het) een hele belangrijke functie in je lichaam heeft. Toen ik las dat een ‘te gespannen’ psoas (je zegt zo-az) ook invloed heeft op je ademhaling moest ik hier echt meer van weten.

Deze spiergroep heeft niet alleen een belangrijke fysieke functie, ook emotioneel gezien is deze spier heel belangrijk. Binnen bepaalde stromingen wordt dit zelfs de spier van de ziel genoemd. Lees snel verder want ik vertel je graag wat meer over de psoas.

Fysieke functie van de Psoas

Eigenlijk bestaat de psoas uit 3 spiergroepen: : iliacus-spier, psoas major en psoas minor. Samen wordt het ook wel de iliopsoas genoemd. Deze spiergroep ligt diep in je lichaam. Sterker nog; het is de diepste spiergroep van het menselijk lichaam. Hierdoor kan je er ook moeilijk bij komen.

 

De psoas bevindt zich aan beide kanten van de ruggengraat en is zijdelings vanuit de borstwervels aan de lendenwervels verbonden. Vandaar uit beweegt het neerwaarts door de bekken. De spiergroep komt samen in één pees waar zij zich verbinden met de bovenkant van het dijbeen, net onder het heupgewricht.

Deze spiergroep heeft veel invloed op je fysieke balans. Ik zal een aantal functies noemen waarop de psoas een grote invloed heeft.

  • – De psoas is een spier die je gebruikt bij het lopen. Wanneer deze spiergroep wordt samengetrokken, beweegt het dijbeen naar de romp. Of omgekeerd.
  • – Zo hebben de onderdelen van de psoas een stabiliserende werking op je wervelkolom waardoor je in balans blijft. Hierdoor kan je niet naar voren vallen of naar achteren.
  • – De psoas heeft ook een pomp functie. Door te bewegen worden er allerlei vloeistoffen aangemaakt die de spier weer in en uit je cellen duwt.
  • – Door te bewegen kan de spier ontspannen en hierdoor worden de omliggende organen zoals je nieren, bijnieren, blaas enz. gemasseerd. Dit komt de doorbloeding van deze organen weer ten goede. Ook stimuleert de psoas de bloedstroom van de grote aderen in je benen en voeten.
  • – De psoas werkt als een contragewicht voor de buikspieren

Wanneer deze spier in rust zijn normale lengte heeft, dan heeft dit een positieve invloed op de relatie tussen je botten en de reikwijdte van je ledematen. Maar is de psoas aan één kant samengetrokken? Dan zal je dit onder andere merken doordat je ene been korter is dan het andere been. Door de psoas te activeren en langer te maken, hef je dit probleem op.

Wanneer je psoas in niet goede conditie is dan heeft dit invloed op de werking van je diafragma

We leven in een tijd waarin we veel zitten en veel mensen ervaren stress. Hierdoor is ons sympathische zenuwstelsel voortdurend actief. Je psoas reageert hierdoor door zich chronisch in te korten. Daarbij komt ook dat veel mensen ’s nachts in de foetushouding slapen. Hierdoor kan de psoas zich niet ontspannen waardoor hij niet in de verlengde positie kan komen.

Wanneer je een strak staande psoas hebt, dan heeft dit niet alleen een negatief effect op de organen in je buikholte maar het draagt ook bij aan een niet goed werkend diafragma. Dit laatste komt omdat de psoas in verbinding staat met het diafragma. Ze ontmoeten elkaar bij de solar plexus. Je manier van ademhalen wordt onder andere ook beïnvloed door de conditie van de psoas. Wanneer je veel stress ervaart, je onveilig voelt en je moeilijk kan ontspannen, dan zal de psoas hierop reageren door gespannen te blijven waardoor hij korter wordt. Het gevolg daarvan is klachten zoals lage rugpijn, pijn aan het SI-gewricht, problemen aan de tussenwervelschijven, scoliose, kniepijn, pijnlijke hamstrings, menstruatiepijn, problemen met de stoelgang en degeneratie van het heupgewricht.

Is je psoas ontspannen dan ervaar je dat doordat je meer gevoelens van comfort en genot kan voelen.

 

 

Omdat de psoas diep in je lichaam ligt is deze moeilijk te vinden. De spier helpen te ontspannen via massage is vanwege zijn ligging in het lichaam bijna niet te doen. Gelukkig is er wel een andere mogelijkheid om de psoas te helpen ontspannen, namelijk het doen van oefeningen. Wil je weten welke oefeningen je hiervoor kan doen? Klik dan eens hier. Verder kun je op youtube nog meer filmpjes vinden met oefeningen voor het oprekken en ontspannen van je psoasspier.

Psoas is ook een emotionele spier

De psoas is ook een emotionele spier, net als het diafragma. Het reageert heftig op emoties. Met name op de emotie angst. Dit komt omdat deze spier invloed heeft op je vecht-vlucht-bevriesreactie. De psoas staat in nauw contact met je centrale zenuwstelsel en reageert dus op berichten die hij langs deze weg krijgt. Ervaar je angst, dan zal je dit gevoel diep in je onderbuik voelen. Wat je dan eigenlijk voelt is de reactie van je psoas (namelijk het intrekken, verkorten van de spier) op het gevoel angst.

Angst is een emotie die krachtig genoeg is om je lichaam te laten verstijven. Wanneer we van onszelf, of van onze opvoeders, niet onze emoties mochten laten zien, dan gaan we deze onderdrukken. We creëren dan een soort ‘trucje’ waarmee we niet meer laten zien dat we bang zijn. Lichamelijk doen we dat door onze adem in te houden en de solar plexus aan te spannen. Door minder zuurstof toe te laten en de bloedcirculatie te onderbreken (spier aanspanning) voel en ervaar je minder. Je verstijft letterlijk waardoor je je gevoelens niet hoeft te voelen. Doe je dit keer op keer dan weet je niet beter dan elke keer zo te reageren op een stress situatie. Het kan zelfs zijn dat je je hierdoor krachtig voelt omdat je het gevoel hebt controle te hebben.

Maar dit is een schijn gevoel. Door je emoties te onderdrukken snij jij jezelf letterlijk af van je kern, van wie je werkelijk bent. Fysiek verklein jij je psoas waardoor hij niet meer optimaal kan functioneren. Buiten klachten aan botten en gewrichten worden je organen ook minder doorbloed en ga jij je bijnieren overbelasten. Deze hebben een grote invloed op je immuunsysteem  en worden in verband gebracht met je levenskracht. Door je solar plexus, en dus ook je psoas, samen te trekken onderbreek jij je eigen energiestroom.

Bewust ademen ontspant mede je psoas

Om te zorgen dat je psoas goed kan ontspannen kan je de oefeningen doen die ik eerder al genoemd heb. Daarnaast is het ook goed om bewust te oefenen met je buikademhaling. De harmoniserende ademhaling helpt je om je diafragma optimaal te gebruiken. Daarnaast zal je door de manier van ademhalen met de harmoniserende ademhaling meer ontspanning gaan ervaren waardoor je stress kan loslaten.

In het online programma ‘Breathfulness als weg naar een verruimd leven’ werk je in 6 stappen naar de harmoniserende ademhaling toe. Met als kers op de taart een gratis ademsessie bij een Breathfulness coach bij jou in de buurt. Tijdens deze sessie ga jij, onder begeleiding, de harmoniserende ademhaling zelf toepassen. Ga zelf ervaren hoe je fysieke, mentale en emotionele ontspanning kunt ervaren door bewust te gaan ademen.

 

 

 

Trackback van jouw site.

Laat een reactie achter