Hooggevoeligheid: last of kracht?

 

Hooggevoeligheid wat is dat? Eigenlijk kan je zeggen dat iedereen gevoelig is. Want iedereen mag voelen, beleven en ervaren. Alleen de één is gevoeliger dan de ander.

Hooggevoeligheid wil zeggen dat je zenuwstelsel erg ontvankelijk is voor prikkels. Je zintuigen nemen meer prikkels waar  dan gemiddeld. Wanneer je je niet bewust bent hoe om te gaan met je hooggevoeligheid, dan komen deze prikkels vaak ongefilterd binnen. Dit kan leiden tot overprikkeling wat op zijn beurt weer leidt tot over alertheid wat een stress belasting geeft.

Nu is het niet zo dat al je zintuigen overgevoelig zijn. Vaak is één zintuig meer ontvankelijker voor prikkels dan de andere zintuigen. Mensen die hooggevoelig zijn pakken informatie op die voor de meeste mensen nog niet zichtbaar, hoorbaar of voelbaar is.

Ben je heel ontvankelijk voor informatie uit het grote bewustzijnsveld? Dan is je intuïtieve vermogen sterk ontwikkeld. Ben je heel ontvankelijk voor informatie uit het energieveld van anderen of van je omgeving, dan is met name je empathisch vermogen sterk ontwikkeld. Maar ook beide kunnen ontwikkeld zijn.

Bij hooggevoelige mensen zijn zowel de chakra’s als het zenuwstelsel veel fijngevoeliger. Zij zijn beide heel belangrijk bij het verwerken van prikkels. Wanneer zowel het zenuwstelsel als je chakra’s continue overuren maken omdat zij continue bezig zijn het verwerken van prikkels, dan kan het zijn dat beide (of één van beide) overprikkelt raakt. Dit merk je doordat je klachten krijgt als je langdurig extreem moe voelen, je moeilijk kunnen ontspannen, slecht slapen en een burn-out.

 

De rol van de amygdala bij hooggevoeligheid.

Bij hooggevoelige mensen is ook de amygdala sterk ontwikkelt. Soms zelfs over-ontwikkelt. De amygdala ligt in het oerbrein, ook wel reptielenbrein genoemd. Het beschermt je tegen potentieel gevaar of prikkels. Wanneer deze over-ontwikkelt is dan kunnen we reageren in het nu over iets wat in het verleden gebeurd is. Dit komt door het langdurig geheugen van de amygdala. Omdat de amygdala leeft op angst voor de buitenwereld, wordt je overalert.

De amygdala houdt patronen in stand. Dit gebeurt omdat we iets herkennen. Word je hiervan bewust, dan kan je deze patronen doorbreken door oude angsten op te lossen. Door bewust te ademen ontspant de amygdala waardoor bewustwording kan plaatsvinden en patronen doorbroken kunnen worden.

De ademhaling zorgt voor ontkoppeling van gebeurtenissen en de daarop zittende emoties. Door de emotie te ontkoppelen van de gebeurtenis, ontstaat er ruimte voor bewustwording.

 

De criticus en hooggevoeligheid

Wanneer je je niet bewust bent van je hooggevoeligheid dan ga je een manier zoeken om die prikkels te omzeilen. Wat er dan gebeurt is dat je mind (denkgeest) zich er mee gaat bemoeien. In deze situatie komt dan de criticus in jou naar voren. Je gaat hetgeen je waarneemt veroordelen. Deze oordelen geloof je en dat roept emoties bij je op. Wanneer deze emoties loskomen, lijkt het alsof je wordt overvallen door deze emoties. De emoties nemen je als ware over. Je schiet dan volledig in drama met als gevolg dat je allerlei strategieën gaat ontwikkelen om die emoties maar niet te hoeven voelen.

Je mind is eigenlijk je eigen criticus. En die is bij hooggevoelige mensen sterker aanwezig dan wanneer je gewoon gevoelig bent. De criticus handelt uit angst. En deze angst haalt hij weer uit de amygdala. De andere kant van de criticus is de waarnemer. Wanneer je aan deze kant van de medaille zit, dan handel je vanuit het nu. De criticus kan alleen handelen vanuit het verleden, heeft altijd voorwaarden en reageert vanuit zijn eigen verwondingen.

Hoe meer je handelt vanuit de waarnemer, hoe meer je handelt vanuit je eigen wijze geest. En die is weer verbonden met het Hogere.

 

Hooggevoeligheid is een kwaliteit van het hart.

Hooggevoeligheid heeft een hoog waarnemingsvermogen.

-> Wordt dit waarnemingsvermogen gevoed door wantrouwen en onveiligheid, dan wordt waarnemen alertheid.

-> Wordt het waarnemingsvermogen gevoed door liefde en veiligheid, dan kun je vanuit je hart waarnemen.

Hooggevoeligheid is een kwaliteit van het hart. Intelligentie daarentegen is een kwaliteit van het hoofd. Het verschil tussen beide is, is dat het hoofd antwoorden wil. Het is een subtiel mechanisme. Wanneer er iets gebeurt, krijg je daar een gevoel bij. Voor je het weet neemt je mind het over en denk je dat je iets voelt. Maar wat er gebeurt is dat het voelen verdrongen wordt door de mind die zich laat horen middels oordelen en wantrouwen.

Om te voorkomen dat je hoofd het overneemt is het belangrijk dat je met je aandacht bij het gevoel blijft. Bewust doorvoelen wat er op dat moment gebeurt. Ga niet de vragen beantwoorden die je hoofd stelt. Door te doorvoelen krijg je balans tussen hoofd en hart. Dit kan alleen als het hoofd pas op de plaats maakt.

 

Kenmerken van een hooggevoelig persoon:

1.Harmonie is belangrijk. Wanneer er harmonie is, is er balans. Hierdoor zijn er minder prikkels die bij de hooggevoelige binnenkomt.

2. Je kwaliteiten als hooggevoelige ervaar je als iets wat heel natuurlijk is. Je denkt dat iedereen deze kwaliteiten heeft, waardoor je je kwaliteit niet meer als kwaliteit ziet. Kwaliteiten van een hooggevoelige zijn o.a.:

      • Je kunt goed verbanden zien.
      • Je bent creatief en zoekt graag naar (originele) oplossingen.
      • Je bent zorgzaam naar anderen en voelt hun behoeften heel goed aan.
      • Je hebt een sterke innerlijke belevingswereld.
      • Je hebt een groot rechtvaardigheidsgevoel.
      • Je denkt regelmatig na over de zingeving van het leven.
      • Je ervaart en voelt diep en intensief; je kan snel geraakt worden door iets.
      • Je hebt oog voor details en subtiele signalen.

3. Hooggevoelige mensen zijn meer verslavingsgevoelig. Wanneer je prikkels nog ongefilterd en in grote hoeveelheden binnen krijgt, dan wil je dit tegenhouden. Je gaat dan iets zoeken buiten jezelf om jezelf te beschermen tegen de overprikkeling. Het is natuurlijk een schijnbescherming, want de prikkels komen nog net zo hard binnen. Alleen door het gebruik van alcohol, drugs, roken of eten of door jezelf af te leiden met games, seks of gokken lijkt het alsof de prikkels minder hard binnen komen of soms helemaal weg zijn.

4. Je kan niet goed functioneren bij hitte. Wanneer het warm weer is en je moet gewoon werken of studeren, dan is het moeilijker om jezelf daar op te focussen. Dit kan zich uiten in je oververmoeid voelen of het gevoel hebben dat je jezelf in de weg zit.

5. De criticus is voornamelijk aanwezig in jou.

 

De adem als tool om te kunnen omgaan met je hooggevoeligheid.

Wanneer je overprikkelt bent, dan is je spanningsniveau in je lichaam hoog. Dit merk je in je ademhaling. Je zal dan hoog ademen. Je ademt dan voornamelijk in je borst.

Vaak adem je al een tijdje hoog voordat je je hiervan bewust wordt. De reden dat je er bewust van wordt komt omdat je last krijgt van de hoge ademhaling. Wanneer je in je borst ademt (dus hoog ademt) dan krijg je te weinig zuurstof binnen en beperk je zelf je eigen energie toevoer.

Bij een hoge ademhaling wordt het middenrif niet gebruikt. Hierdoor wordt het sympathisch zenuwstelsel geprikkeld. Dit kan het gevoel van onveiligheid aanwakkeren.

Bewust in je buik ademen zorgt ervoor dat je meer energietoevoer (zuurstof) krijgt en hierdoor meer je eigen ruimte gaat innemen. Daarbij gebruik je bij een buikademhaling je middenrif. Hierdoor kan het parasympatisch zenuwstelsel geactiveerd worden en lukt het je om je beter te ontspannen.

Andere dingen die je als hooggevoelige kan doen is:

! Zorg dat je goed geaard bent. Dit kan je doen door aardingsoefeningen maar ook door bijvoorbeeld veel in de natuur te zijn, tuinieren, hardlopen, wandelen, massage, sauna enz.

! Besteedt aandacht aan je primaire levensbehoeften zoals eten, drinken, ontlasten, slapen en vrijen.

! Laad jezelf regelmatig op door veel in de natuur te zijn (jazeker, natuur is voor iemand die hooggevoelig is heel belangrijk) of mediteren.

! Doe dingen bewust , verlaag je tempo, creëer structuur in je dagelijks leven.

 

Laat het stromen.

Hoe meer je je gevoelens kan laten stromen, hoe meer jij jouw hooggevoeligheid er kan laten zijn. Dan wordt hooggevoeligheid geen last maar een kracht.

Trackback van jouw site.

Laat een reactie achter