Emoties zijn net als water ….

 

Emoties zijn net als water, je moet ze laten stromen. Doe je dat niet dan hopen ze zich op en worden een voedingsbodem voor klachten.

De meeste mensen hebben als kind niet geleerd om hun emoties te tonen. Anders gezegd, je mocht laten zien dat je blij was, maar wanneer je boos of verdrietig was dan kon je dat maar beter voor je houden. Dit is jammer, want zo leerde je als kind dat een deel van jou er niet mocht zijn. Je kreeg de overtuiging dat je goed was als je blij en tevreden was, maar je was niet goed genoeg als je je boos en verdrietig voelde. Omdat je, zeker als kind, naar waardering verlangde, ging je je aanpassen. Daardoor liet je datgene zien waarvan je uit ervaring wist dat dat gewaardeerd zou worden. En alles waarvan je wist dat men niet zou waarderen, stopte je weg. Je zette jezelf voor een deel in de schaduw zonder dat je dat wist.

 

Emoties laten zich niet wegdrukken.

Vind je het ook zo moeilijk om tegen de ander te zeggen dat je je gekwetst voelt? Dat je boos of verdrietig bent? Dat je je boosheid of pijn maar liever weg slikt bang dat als de ander het ziet je nog meer gekwetst zal worden? Wat je dan gaat doen is de emotie die je voelt wegduwen. Op dat moment zeg je tegen jezelf dat je de emotie en het gevoel een plekje hebt gegeven of verwerkt hebt. Maar dat is een schijngedachte en dat kost energie.

Wanneer je emoties wegdrukt, worden ze opgeslagen in je lichaam. Elk deel van je lichaam resoneert met een emotie. Boosheid wordt bijvoorbeeld opgeslagen in je schouders. Maar ook klachten in nek, schouders, kaak, rug en ook hoofdpijn kunnen signalen van je lichaam zijn dat je te veel boosheid onderdrukt.

Maar ook op mentaal gebied heeft het onderdrukken van emoties gevolgen. Het zorgt ervoor dat beperkende negatieve gedachten de overhand krijgen. Gedachten dat je niet belangrijk genoeg bent om rekening mee te houden, dat je het niet waard bent om gehoord te worden. Deze gedachten ga je geloven en worden overtuigingen. Deze overtuigingen zorgen ervoor dat je een laag zelfbeeld ontwikkelt. Je gaat dus geloven dat je niks waard bent,  dat je niet belangrijk genoeg bent om gehoord of gezien te worden. Zo kom je in een negatieve spiraal terecht. Hoe langer je die overtuigingen gaat geloven, hoe dieper ze in je systeem gaan zitten, waardoor je steeds minder energie krijgt. Je hebt het gevoel dat je meer aan het overleven bent in plaats van het hebben van plezier en genieten van het leven. Het lage zelfbeeld heeft invloed op je zelfvertrouwen en weinig zelfvertrouwen creëert een laag zelfbeeld. Zo kom je in een vicieuze cirkel, want je gelooft wat je in dit geval denkt.

 

Emoties onderdrukken heeft gevolgen voor je ademhaling.

Omdat je bepaalde emoties niet wilt voelen, ga je onbewust niet meer ademen naar die plekken in je lichaam waar emoties opgeslagen liggen. Om oude pijn te vermijden, ga je je ademhaling dus beperken. Dit zie je doordat je hoger en oppervlakkiger gaat ademen. Het gevolg hiervan is dat je niet voldoende energie binnenkrijgt. Het onderdrukken van emoties zorgt ervoor dat je jezelf beperkt. In je manier van denken, je manier van leven en in je energietoevoer.

 

Emoties hebben een functie

Emoties horen bij het mens-zijn. Ze hebben een functie. Je hebt de energie van emoties nodig om jezelf neer te kunnen zetten.

Boosheid is de energie van daadkracht. Wanneer deze energie niet vrij kan stromen wordt deze energie destructief. De werkelijke energie achter boosheid is je oerkracht. Door de boosheid te onderdrukken, onderdruk je de levenskracht en levensvreugde.

Verdriet is een zuiverende energie. Door je verdriet er te laten zijn, creëer je innerlijke ruimte. Verdriet helpt je om ervaringen te doorleven en los te laten. Om ruimte te maken, los te komen van oude patronen en nog niet-verwerkte ervaringen. Het maakt werkelijke verandering en vooruitgang mogelijk.

Angst is een beschermende energie. Het is ook de energie van moed en vertrouwen. Deze energie is nodig om vanuit je ik-centrum je authentieke zelf neer te zetten in de wereld. Teveel angstige gedachten creëren ruis en blokkades. Wanneer je je laat leiden door angst stagneert de doorstroming. De beschermende energie van angst hoopt zich op en wordt een verdedigingsmuur. Laat je deze energie vrij stromen dan creëert het een gevoel van helemaal vrij zijn. Want je weet dat je jezelf op een natuurlijke manier beschermt met deze energie.

 

Laat de emotie er zijn!

Het is belangrijk om jezelf toestemming te geven dat jouw emoties er mogen zijn. Door jezelf die toestemming te geven zie je jezelf zoals je je op dat moment voelt. Je ziet jouw pijn, het verdriet en je accepteert dan dat deel in jou wat gekwetst is. Je zegt tegen jezelf: “Mijn boosheid (of verdriet, angst, pijn enz.) mag er zijn. Ik zie waarom ik dit voel en dat is oké.” Want dat is wat de emotie wil: het wil alleen gezien worden waardoor het kan stromen. Het mag er zijn, het wordt gezien, het stroomt door en uiteindelijk kan daardoor de emotie wegvloeien uit je systeem.

Door jezelf deze ruimte te geven en rekening te houden met je eigen emoties creëer je meer zelfvertrouwen  waardoor je je sterker gaat voelen. Omdat je de emotie erkent, er laat zijn en laat stromen, creëer je geen energielek, houd je geen spanningen vast en kun je goed door blijven ademen. En wat zeker zo belangrijk is: je neemt jezelf serieus, waardoor je positieve gedachten krijgt. Gedachten die je kracht geven en je sterker maken.

 

Tip.

Mijn tip is om de eerstvolgende keer als je boos bent jezelf de vraag te stellen: “Wat gebeurt hier wat mij nu zo boos maakt?” Vervolgens stel je jezelf de vraag: “Wat moet ik doen om te zorgen dat ik geen last van deze situatie krijg?” en zeg het antwoord tegen de ander. Lukt het niet om het te zeggen, word dan niet boos op jezelf. Het feit alleen al dat je jezelf deze vragen stelt, is de eerste stap naar bewustwording: bewust worden van hoe jij omgaat met situaties en hoe jij binnen die situaties kunt handelen. Misschien blijft het voorlopig alleen bij het stellen van deze vragen. Maar er komt een moment dat je ook durft te zeggen dat je ergens niet blij mee bent, of het ergens niet eens mee bent. Geef jezelf hierin de tijd. Observeer eerst je gedrag en dan volgt de rest vanzelf.

 

Wil je meer weten hoe je bewuster kunt worden van jezelf? Hoe je weer controle krijgt over je eigen leven zonder dat het je energie kost? Hoe je ervoor kunt zorgen dat negatieve gedachten en emoties je leven niet langer beheersen?  Volg mij op Facebook. Of schrijf je in voor het online programma ‘Breathfulness als weg naar een verruimd leven’ waarin ik je ga helpen om bewuster in het leven te gaan staan door bewust te worden van je ademhaling.

 

Trackback van jouw site.

Laat een reactie achter