ademen_hyperventileren_jolanda_reulen_breathfulness

Hyperventilatie is een signaal van je lichaam.

Regelmatig geeft je lichaam signalen af waarin het vertelt dat je het anders mag gaan doen. Hyperventilatie is zo’n signaal. Als je niet bewust bent van deze taak van je lichaam, dan zal je deze signalen niet herkennen als signalen. Je gaat het zien als een klacht. Je hebt er last van en zoekt hulp om er van af te komen. Hulp vragen is altijd goed. Maar als je de klacht gaat zien als signaal dan kan de hulp die je vraagt breder afgestemd worden op je klacht. Met andere woorden: vaak zoek je hulp om het symptoom te bestrijden. Symptomen verdwijnen tijdelijk. Pak je de oorzaak van je klacht niet aan dan krijg je over een tijdje dezelfde symptomen. Hoe lastig is dat?

Om je wat voorbeelden te geven van signalen van je lichaam zal ik de komende 5 weken een aantal van deze signalen bespreken, zoals slapeloosheid, klachten die ontstaan door onderdrukte emoties, burn out, chronische vermoeidheid. Daarnaast leg ik je uit hoe je met de harmoniserende ademhaling van Breathfulness de oorzaak begrijpt van je klacht. Door hier bewust van te worden kan je in de toekomst voorkomen dat deze klacht terugkomt.

 

Stress heeft de grootste invloed op de aansturing van je ademhaling.

 

Wanneer je stress ervaart wordt je lichaam in een staat van paraatheid gebracht. Bij stress komt in het lichaam het hormoon adrenaline vrij, wat ook wel het vecht- of vluchthormoon genoemd wordt. Dit zorgt ervoor dat je bloeddruk omhoog gaat en je hartslag stijgt. Daarnaast levert adrenaline brandstof voor je spieren. De spieren spannen zich aan, de longblaasjes verwijden zich en de ademhaling wordt sneller. Je lichaam wordt in een staat van paraatheid gebracht onder invloed van gedachten en emoties die deze stroom van reacties op gang brengt. De aansturing van je ademhaling wordt hierdoor beïnvloed.

Nu hoeft stress niet altijd slecht te zijn voor je. Het zorgt er ook voor dat je in actie komt, dat je zuivere beslissingen kan nemen en dat je sneller handelt. Maar wanneer er geen ontspanning volgt en je onnodig lang je lichaam in die staat van paraatheid houdt, levert dit klachten op.

 

Hyperventilatie is een signaal van je lichaam.

 

Hyperventilatie is een duidelijk voorbeeld dat je lichaam reageert op een mentale emotionele aansturing; het lichaam is te lang in zo’n staat van paraatheid. Bij hyperventilatie adem je verkeerd. Je gaat heel snel en oppervlakkig ademen. Wanneer dat gebeurt, komt er teveel zuurstof via de longen in je bloed. Door de bloedvaten te vernauwen, beschermt het lichaam zichzelf, zodat er minder overtollig zuurstof bij de organen en weefsel terecht kan komen. Het gevolg van deze vernauwing is hoofdpijn, duizeligheid en concentratiestoornissen. Er ontstaat een verhoogde productie van melkzuur, waardoor de spieren vermoeid geraken. Ook kunnen de spieren gaan verkrampen door een lager magnesium- en calciumgehalte. En dit alles heeft ook invloed op de prikkeloverdracht via de zenuwen.

 

Wat wil hyperventilatie jou vertellen.

 

Kijk je naar de psycho-somatische kant van hyperventilatie dan kan je stellen dat hyperventilatie een signaal is van je lichaam dat je wil vertellen dat het anders moet. Teveel stress in je, namelijk angst om je leven in eigen hand te nemen en te houden, zorgt ervoor dat je bewustzijn zich vernauwd. Dat uit zich in beperkt ademen. De emotie gaat overheersen, waardoor je ademhaling uit je buik weggaat. Er ontstaat een disbalans tussen je in- en uitademing omdat de emotie de overhand heeft genomen. Je wordt duizelig, krijgt nog meer gevoelens van angst en paniek en je raakt de controle kwijt.

 

Breathfulness en hyperventilatie

 

Binnen Breathfulness werken we met de harmoniserende ademhaling. Wanneer je last hebt van hyperventilatie ga je onder begeleiding van een Breathfulness coach ervaren dat je de emotie die voor de verkeerde aansturing van de ademhaling zorgde kunt harmoniseren. Hierdoor ga je voortaan anders reageren als je in soortgelijke situaties van stress komt. Je komt dus niet meer terecht in een hyperventilatie aanval. De emotie die een stresssignaal naar je hersenen afgaf waardoor je in een hyperventilatie aanval kwam, is verdwenen. Dit komt omdat je door de harmoniserende ademhaling je mind anders geprogrammeerd wordt waardoor de emotionele lading van een eerdere gebeurtenis geneutraliseerd wordt. De emotie die voor stress zorgde, heb je nu losgelaten. Hierdoor kunnen oude herinneringen of angstgedachten niet meer getriggerd worden De situatie is nu definitief omgedraaid. In plaats van dat in zo’n situatie de ademhaling jou overneemt, blijf jij nu in staat om de ademhaling te beheersen.

 

Een voorbeeld uit de praktijk.

 

Een paar jaar geleden kwam Karin bij me (dit is een fictieve naam. Uit privacy overwegingen gebruik ik niet haar echte naam). Karin durfde al jaren niet op de snelweg te rijden. Heel lastig, want haar familie woonde aan de andere kant van het land. Ze had zich erbij neergelegd dat ze nooit meer auto zou rijden op de snelweg. Toch ging het aan haar knagen en ze kwam bij mij voor hulp.

We hebben drie sessies gehad. In die drie sessies heb ik haar laten inzien dat de gedachten die ze had zorgde dat ze in paniek raakte. De gedachten die ze had waren gedachten dat ze bang was om een ongeluk te krijgen. Maar op dat moment had ze geen ongeluk en werd er ook geen ongeluk veroorzaakt. De gedachten waren op dat moment niet waar. Het gaat erom dat Karin in ging zien dat de angst die ze op dat moment had gecreëerd werd in haar gedachten. Door dit in te zien kon ze deze gedachten los laten. Daarnaast leerde ik haar  goed in haar buik te ademen en zo doorbrak ze het gedachten patroon en creëerde ze rust bij zichzelf.

Na deze drie sessies kreeg ik op een zaterdagochtend een berichtje van haar waarin ze trots vertelde dat ze die ochtend op de snelweg had gereden. Ze was ontspannen en had geen last van hyperventilatie gehad.

 

De emotie angst overheerst bij hyperventilatie.

 

Bij Karin werd de hyperventilatie veroorzaakt door angst voor ongelukken op de snelweg. Maar je kunt ook hyperventilatie krijgen, omdat je angst hebt voor grote groepen of kleine ruimtes of verlatingsangst. Je ziet dat hyperventilatie wordt veroorzaakt doordat de emotie angst de overhand krijgt en jou gaat regeren. Wanneer je deze angst los kunt laten, door goed in je buik te ademen en de gedachten van angst los te laten, zul je merken dat angst niet meer de overhand neemt en je dus geen aanval van hyperventilatie meer krijgt.

 

Bewust worden en de ademhaling zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden.

 

Alleen al door bewust te worden van haar gedachten creëerde Karin rust bij zichzelf. Door bewust te gaan ademen, kon ze de emotie angst echt loslaten. Dit gaf haar ruimte en vrijheid. Maar er zijn meer klachten die je met ademen kunt oplossen. Een andere klacht is slapeloosheid. In mijn volgende blog ga ik je hier meer over vertellen. Ook hoe je dit kunt oplossen met de harmoniserende ademhaling

Trackback van jouw site.

Reacties (2)

Laat een reactie achter