Burn-out: een signaal van je lichaam

Wanneer je een burn-out hebt, ben je letterlijk op-gebrand . Je bent lichamelijk, emotioneel en mentaal totaal uitgeput.  Hierdoor ben je niet meer in staat om te functioneren in je werk, je gezin of in je sociale leven.  Je energiebalans is verstoord en er is geen balans meer tussen wat je kan en wat je moet doen van jezelf of een ander.

Een burn-out is een signaal van je lichaam dat je het nu echt anders moet gaan doen.

 

Wordt een burn-out wel of niet veroorzaakt door werk?

 

Burn-out wordt vaak gerelateerd aan werk. Uit de statistieken blijkt dat maar liefst 1 op de 7 werknemers momenteel thuis zit met een burn-out.

Maar ís dit wel werk gerelateerd? Of spelen er ook andere factoren mee?

Waarom zit de één wel thuis met een burn-out en de ander, met gelijke functie in hetzelfde bedrijf, niet?

Persoonlijk denk ik niet dat werk op zich de hoofdoorzaak van een burn-out is. Het kan wél een trigger zijn waardóór je in een burn-out komt. Maar de oorzaak van de burn-out zit in jezelf.

Doordat je te lang jezelf hebt blootgesteld aan stress en jezelf hebt overbelast, zijn je lichaam en geest uitgeput geraakt. Deze stress wordt vaak veroorzaakt door gebeurtenissen uit je verleden, die een enorme impact op je hebben gehad, maar die je niet hebt kunnen verwerken.

Maar stress kan ook veroorzaakt worden doordat je dingen doet die je helemaal niet liggen, die niet bij jou passen. Die je niet wil doen, maar doet omdat het van je verwacht wordt. Of die je doet omdat je gezien wil worden, leuk gevonden wil worden of geliefd wil zijn.

Daardoor ga je over je grenzen heen, beetje bij beetje. Tot dat je lichaam zegt: ‘Nu ga je ver!’ en dan gaat je lichaam signalen geven. Signalen kunnen onder andere zijn: extreme vermoeidheid, veel last van hoofdpijn, maagpijn, buikklachten, piekeren, opgejaagd voelen, somberheid en moeilijk kunnen ontspannen.

Een burn-out is een signaal van je lichaam, dat zegt dat het nu tijd is dat dingen moeten veranderen.

Zelf heb ik ook een paar keer een burn-out gehad. Ondanks dat mijn lichaam genoeg signalen gaf, ging ik maar door. Ik gaf geen aandacht aan al de signalen die ik kreeg van mijn lichaam: ik was moe, lag halve nachten wakker, had vaak het gevoel dat ik geen lucht kreeg en kon in één keer heel emotioneel reageren. En toch maar doorgaan. Want ja, dat is wat ik kende. ‘Schouders eronder en niet zeuren.’

 

Burn-out is een signaal van je lichaam.

 

Door niet te luisteren naar je lichaam en de signalen die het geeft te negeren, ga je steeds meer in je hoofd zitten. Je geest heeft de hardste stem en daar luister je dan naar.

Door alleen te luisteren naar de gedachten die je hebt, stuur je alle aandacht en energie die je hebt naar je hoofd. Het hoofd staat continu aan. Het hoofd kan niet loslaten. Het lichaam wel.

Dus als je elke dag prikkels krijgt die je moet verwerken, je emoties en gevoelens die je als niet prettig bestempelt wegduwt en alle signalen van je lichaam negeert, is het onvermijdelijk dat op een dag je lichaam zegt dat het zo genoeg is geweest.

En zo ging het ook bij mij.

Tot het moment dat ik voelde: ‘Dit kan zo niet verder’. Ik was er heel goed in om iedereen en alles om me heen ‘de schuld’ van mijn ellendige gevoel te geven. Maar diep van binnen wist ik dat het niet waar was. Dit deed ik mezelf aan.

Maar hoe moest ik dit veranderen? Ik had geen idee.

 

Bewust ademhalen brengt je weer in contact met jezelf.

 

Ik had het geluk dat ik in contact kwam met Breathfulness.

Door bewust te worden van mijn ademhaling, kwam ik weer in contact met mijn lichaam.

Ik ging weer voelen.

Hierdoor ging ik ontdekken waar mijn grenzen lagen. Ik leerde weer de verantwoordelijkheid over mijn eigen leven op te nemen. Ik kwam erachter hoe erg ik me had laten leiden door overtuigingen en conditioneringen die ik in de loop van de tijd was gaan geloven, maar die eigenlijk niet bij mij hoorden.

Door goed te gaan luisteren naar mijn lichaam, ben ik gaan ontdekken wat die signalen van mijn lichaam mij wilden vertellen.

Mijn hoofd en lichaam gingen samenwerken, waardoor er een balans kwam tussen verstand en gevoel. Beiden mochten er zijn. Beiden ging ik vertrouwen.

 

Bewust ademen creëert harmonie tussen denken en voelen.

 

De balans, oftewel harmonie, tussen hoofd (denken) en hart (voelen) is één van de mooiste effecten van een goede, bewuste ademhaling.

De ademhaling helpt je om balans te creëren in jezelf.

Daarnaast helpt het je ook om beter te ontspannen, waardoor je datgene kan loslaten wat jou stress geeft.

Hierdoor ontstaat er ruimte voor ontspanning en dingen die je juist energie geven.

 

Word weer de regisseur van je eigen leven.

 

In mijn online-programma ‘Breathfulness als weg naar een verruimd leven’ help ik jou om in zes stappen weer in balans te komen. Om weer in harmonie met jezelf te zijn, zodat je energiek en vol in het leven kan staan.

Het online-programma geeft je inzichten, waardoor je gaat inzien wat de oorzaak van jouw stressklachten zijn.

Door hier bewust van te worden, kan je in de toekomst op tijd bij jezelf aan de bel trekken wanneer je weer over je grenzen heen gaat, omdat je de signalen van je lichaam herkent.

En met behulp van de oefeningen in het programma ga je al direct ervaren wat bewustwording van de ademhaling jou persoonlijk gaat brengen.

Het is een mooi en interactief programma voor iedereen die zichzelf het mooiste leven gunt.

 

Wil je meer weten? Kijk op mijn site voor meer informatie

 

Trackback van jouw site.

Reacties (1)

Laat een reactie achter