Breathfulness en de 4 pijlers.

Breathfulness is een levenswijze, niet zozeer een methode. Wanneer je een methode volgt dan leer je dingen waardoor je bewust wordt. Breathfulness gaat verder. Het zorgt er voor dat je deze bewustwording integreert in je systeem. Je gaat er dus naar leven waardoor het voor jou iets vanzelfsprekends wordt.

De 4 pijlers binnen Breathfulness zijn de ademhaling, voeding, beweging en ontspanning. Je kan deze 4 pijlers zien als de wegwijzers die jou leiden naar een bewuster en voller leven op zowel het fysieke, mentale, emotionele en spirituele niveau.

Net als bij vele die in aanraking zijn gekomen met Breathfulness, is ook mijn leven veranderd sinds ik daar mee bezig ben. Kort samengevat heb ik het gevoel dat ik meer midden in het leven sta in plaats dat ik geleefd wordt.  Ik voel nu veel beter wat ik nodig heb om mijn leven leuk te maken, ik ervaar veel beter wat mijn lichaam nodig heeft om vitaler en gezonder te zijn, ik sta mezelf nu toe om ook mijn rustmomenten te pakken waardoor ik aan het eind van de dag nog energie over heb in plaats dat ik me uitgeblust en uitgeput voel.

 

Maar wat houden die 4 pijlers nu in?

 

blue 5

Ademhaling

Vanaf het moment dat we worden geboren tot het moment dat we sterven ademen we. Je kan dus zeggen dat zuurstof levensenergie is. Vooral als je je beseft dat je weken zonder voedsel kan, dagen zonder water maar je kan maar een paar minuten zonder zuurstof. Ademen is dus van levensbelang!

Een bewuste ademhaling zorgt er voor dat jij weet en voelt wat jij nodig hebt om jou leven te kunnen leiden zoals jij dat wil. In tegenstelling tot je mind liegt de ademhaling niet tegen je. Het vertelt je precies hoe je op dit moment in het leven staat. Ga maar eens bij jezelf na; hoe adem jij nu? Adem je in je borst of in je buik? Oppervlakkig of juist vol? Spanningen en emoties beperken je ademhaling. Dus door bewust naar je ademhaling te luisteren, word je bewust hoe jij nu het leven ervaart.

 

Voeding

Voeding

Bewust worden van voeding beperkt zich niet alleen door het kiezen van gezond voedsel. Het gaat veel verder. Door te voelen wat jouw lichaam nodig heeft aan voedsel, kan jij de juiste keuze van voedsel maken die jouw lichaam nodig heeft om vitaal en energiek te zijn. Maar ook de manier waarop je het eten bereidt, hoe je je eten eet heeft invloed op hoe jouw lichaam het voedsel opneemt. Waar eet jij meestal je eten? Aan tafel, of achter de computer, of voor de televisie? De manier waarop jij je eten eet heeft invloed op je spijsvertering. Wanneer je bewust eet, kauw je beter waardoor je maag het eten veel beter kan verteren. Hierdoor kunnen je darmen ook beter werken waardoor ze minder snel overprikkeld worden. Plus natuurlijk dat ze veel beter de voedingsstoffen uit het eten kunnen halen. Wat weer ten goede komt van een gezond en vitaal lichaam. Dus het gaat niet alleen om wat je eet, maar het is net zo belangrijk hoe je eet.

Breatfulness is geen dieet. Het leert je communiceren met je lichaam waardoor je bewust gaat voelen wat jij aan voeding nodig hebt.

 

Beweging

Beweging

Bewegen zorgt ervoor dat onze spieren en gewrichten soepeler worden. Maar het zorgt er ook voor dat alles goed kan doorstromen. Zo is de doorbloeding van je spieren en organen vele malen beter als je regelmatig (intensieve) activiteiten doet. Wanneer je dagelijks een half uurtje intensief beweegt zorg je er ook voor dat je gedachten en emoties niet vast gaan zitten. Zo vermijd je dat je minder snel in een negatieve spiraal komt.

Door te bewegen kom je ook beter in contact met je lichaam. Hierdoor creëer je beter balans tussen geest en lichaam. Breatfulness maakt je bewust wat bewegen voor jou betekent en laat je voelen wat jij nodig hebt om beter in balans te komen.

 

bfn ontspan6

 

Ontspanning

Om je leven vol en vitaal te leven zal er balans moeten zijn tussen in- en ontspanning. Tussen activiteit en rust. Wanneer jij spanning ervaart wordt deze spanning opgeslagen in je spieren. Al je je daar niet bewust van bent en je creëert dagelijks geen ontspanningsmoment (waarin je de spanning los kan laten) dan gaat je lichaam wennen aan die spanning. Het wordt een gewenning en je lichaam weet op den duur niet meer hoe het zich moet ontspannen. Hierdoor kunnen er allerlei klachten ontstaan zoals hoofdpijn, nek- en schouderpijn, rugpijn of het kan zelfs leiden naar een burn-out. Door één moment van de dag iets te doen waardoor je je kan ontspannen zorg je ervoor dat je lichaam de spanning kan loslaten. Je kan bijvoorbeeld gaan wandelen, een boek gaan lezen, mediteren of helemaal gewoon helemaal niks doen.

Ontspanning is noodzakelijk voor een goede balans van ons totale ZIJN. Wanneer heb jij voor je voor het laatst echt ontspannen gevoeld?

 

Breathfulness is een leefwijze.

 

Wanneer je met Breathfulness in aanraking komt ga je merken dat je jezelf weer gaat (her)ontdekken door bewust te worden van de 4 pijlers die ik hierboven beschreven heb. Het helpt je je bewustzijn te verruimen, beter in contact te komen met wie je werkelijk bent (je kern) en het helpt je om de signalen die je lichaam geeft te begrijpen. Breathfulness geeft je handvatten om te leven vanuit je totale ZIJN.

 

Wil jij gaan ervaren wat Breathfulness voor jou kan betekenen?

 

Schrijf je dan in voor het online-programma ‘Breatfulness als weg naar een verruimd leven‘. In dit programma leer je bewust te worden van je ademhaling waardoor je je beter kan ontspannen, oude patronen los kan laten en beter in verbinding komt met wie je werkelijk bent. Het programma bevat veel informatie, oefeningen en tips waar je meteen mee aan de slag kan. Je kan het volgen in je eigen tempo. Naast het programma krijg je regelmatig ook aanvullende informatie. Gun jezelf het beste! Schrijf je nu in.

 

Trackback van jouw site.

Laat een reactie achter