Ademen en Bewustwording.

Ademen en bewustwording zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden. Daarom is de ademhaling ook de hoofdpijler binnen Breathfulness. Je ademhaling wordt gestuurd door je hersenen. Dat gebeurt automatisch en je hebt er geen invloed op. De manier HOE je ademt bepaal je zelf. Jouw manier van denken, jouw mindset, bepaalt hoe je ademt. Daarom is het hebben van een positieve mindset van groot belang voor een optimale, volle en bewustere ademhaling.

 

Breathfulness leert je je ademhaling te begrijpen.

 

Zuurstof is de brandstof die je nodig hebt om te leven. Een goede en volledige ademhaling heeft invloed op je gehele lichaam en is van essentieel belang voor je wel-Zijn. Breathfulness leert je je ademhaling te begrijpen door bewust te worden van je lichaam. Het laat je inzien welke oorzaken jouw ademhaling beperken. Het leert je deze oorzaken op te lossen waardoor je het maximale uit je ademhaling kan halen. Het creëert ruimte voor helder denken en emotionele balans. Het vergroot je levensenergie en activeert de verbinding tussen lichaam en geest.

 

 

Zoals ik al zei is het je mindset die bepaalt hoe je adem haalt. Wanneer jij negatieve, beperkende gedachten hebt dan zal je ook een beperkende ademhaling hebben. Dit uit zich fysiek door een hoge, oppervlakkige ademhaling. Dit wordt ook wel de borstademhaling genoemd. Vaak hebben we een borstademhaling als we onbewust te veel spanning vasthouden in ons lichaam. De spanning die we vastzetten in ons lijf beperkt onze gedachten, onze bewegingen, onze energie en dus ook onze ademhaling.

 

Borstademhaling.

 

Wanneer we een langere tijd hoog ademen (dus onbewust veel spanning vasthouden) dan wordt dit een natuurlijke staat voor je. Het is natuurlijk niet je echte natuurlijke staat van ademen. Maar wanneer je iets langere tijd doet dan ga je dit aannemen als iets wat natuurlijk is. Wat normaal is. Door een hoge ademhaling ga je de verkeerde spieren gebruiken. Je ademhalingsspieren (je tussenribspieren en je middenrifspier) worden dan te weinig gebruikt. Daarentegen gebruik je de schouder- en borstspieren des te meer bij de ademhaling.  Dit is niet de taak van deze spiergroepen. Omdat ze ‘verkeerd’ gebruikt worden raken deze spieren overbelast en ga je fysieke klachten krijgen in dat gebied.

 

Fysieke functie van ademen.

 

Wanneer we ademhalen dan ademen we zuurstof in en ademen we afvalstoffen, emoties en pijn uit. De zuurstof die we inademen zorgt ervoor dat onze lichaamscellen voldoende energie krijgen. Hierdoor kan ons lichaam optimaal functioneren. Daarom wordt zuurstof ook levensenergie genoemd. Een goede ademhaling is van groot belang voor de kwaliteit van jou leven.

Een goede, ontspannen ademhaling zorgt ervoor dat we een volledig inademing en een ontspannen uitademing hebben. Hierdoor krijgen we genoeg zuurstof (levensenergie) binnen. Door de ontspannen uitademing kunnen we makkelijker de afvalstoffen loslaten. Maar we kunnen ook emoties en pijn loslaten. Zo creëer je bij jezelf ruimte om datgene te laten zijn wat wel goed voor jou is waardoor je bewuster en voller in het leven kan gaan staan.

 

De ademhaling verbindt.

 

Naast de fysieke functie van ademen heeft de ademhaling ook een verbindende functie. Je ademhaling verbindt je met je kern, je essentie. Maar het verbind jou ook met anderen (de buitenwereld). Door een goede en bewuste ademhaling laat je hetgeen je weet (je hoofd) integreren in je systeem waardoor je het weten gaat voelen en dan kan je er naar leven. Zo ga je van binnenuit ervaren wat je moet doen om jouw kwaliteit van leven te optimaliseren. Gewoonweg omdat je voelt wat jij nodig hebt, weet welke keuzes jij moet maken. En als je die keuzes maakt vanuit zuiver en eerlijk naar jezelf te kijken dan weet je dat deze keuzes altijd kloppend zijn voor jou.

Om eerlijk en zuiver naar jezelf te kunnen kijken moet je eerst weten wie jij bent. Wat jij nodig hebt om jou mooiste leven te kunnen leiden. En dan moet je bewust worden van jezelf. Bewust worden welke vastzittende emoties, welke beperkende gedachten jou belemmeren om te zijn wie je bent. Je ademhaling kan jou bewust maken van deze belemmerende oorzaken. Gewoonweg door te luisteren en door bewust te zijn van je ademhaling. Wanneer je merkt dat je ineens hoog gaat ademen weet je dat je in een situatie zit die jou spanning geeft. Spanning beperkt jou in je leven, in je gedachten. Hierdoor kan je dan niet de stappen zetten die voor jou goed zijn. Door jezelf toestemming te geven deze spanning los te laten zal je merken dat je ademhaling voller en dieper gaat. Bewust worden van wie je bent en wat jij nodig hebt om je mooiste leven te leiden zorgt voor een vollere en bewustere ademhaling. Daarom zijn ademen en bewustwording onlosmakelijk met elkaar verbonden.

 

 

Tips voor een volle en ontspannen ademhaling.

  1. Zorg voor een positieve mindset.
  2. Zorg voor voldoende ontspannende momenten overdag. Door je te ontspannen (al is het maar 5 minuten per dag) kan je de opgedane spanning loslaten.
  3. Zorg voor voldoende beweging. Door te bewegen blijft alles, zowel fysiek als mentaal, stromen. Negatieve gedachten kunnen dan eerder je systeem verlaten waardoor er ruimte ontstaat voor positieve gedachten.
  4. Wil je heel bewust met je ademhaling bezig zijn doe dan elke ochtend ademoefeningen. Voor dat je op staat ga je eerst heel bewust met je aandacht naar je ademhaling. Je ademt vol in je buik in en ademt ontspannen uit. Gaat dit goed dan kan je het ook ‘s avonds voor het slapen doen.
  5. Wil je weten hoe je ademt en wil je een ademanalyse (die geheel gratis is) neem dan met mij contact op. Ik vertel je graag wat je ademhaling je vertelt hoe je op dit moment in het leven staat.

 

 

 

 

 

Trackback van jouw site.

Laat een reactie achter