5 Tips om je weerstand te verhogen

 

De griep is weer in het land. Heel wat Nederlanders liggen op dit moment snotterend en rillend in hun bed. Volledig gevloerd door de griep.

De griep is een signaal van je lichaam dat je even pas op de plaats moet maken. Waarschijnlijk heb je al eerder signalen gehad bijvoorbeeld zoals moeheid, verkoudheid of negatieve zware gedachten. Door maar dóór te gaan en geen aandacht te geven aan deze signalen zegt je lichaam in één keer: ‘En nu is het genoeg geweest’. Met als resultaat: bed-rust.

Zodra je verkouden en grieperig wordt, is dit een signaal van je lichaam dat je weerstand té lang te laag is geweest. Je lichaam heeft zich niet tegen het griepvirus kunnen weren. Maar hoe kan je nu zorgen dat je weerstand goed blijft, zodat je deze kleine vervelende indringers in je lichaam tegenstand kan bieden?

 

Hier zijn 5 tips om je weerstand te verhogen:

 

Eet gezond

Dit is een inkoppertje en iedereen weet het eigenlijk wel, maar toch komt het er vaak niet van, terwijl het zo belangrijk is. Gezonde en gevarieerde voeding zorgt er namelijk voor dat je alle vitaminen, mineralen en antioxidanten binnen krijgt die je nodig hebt om  je weerstand hoog te houden. Soms lukt dat echter niet of heb je wat extra ondersteuning nodig.

De natuur kan je veel bieden om de weerstand hoog te houden.

Ik geef je hier twee voorbeelden:

Binnen de Chinese geneeskunde is men helemaal wég van gember. Gember helpt je om de kou in je lijf (die vaak bij griep aanwezig is) uit je lijf te verdrijven. Het is scherp en warm en het brengt de Qi (levensenergie) in je lijf weer in beweging. Drink vooral in de wintermaanden een paar mokken verse gemberthee per dag. Je kan er ook wat kaneel aan toevoegen om het verwarmende effect nog meer te versterken. Ook zou je kunnen kijken of je meer (verse) gember in je gerechten kunt verwerken.

Wat je immuunsysteem een enorme boost geeft en goed is tegen verkoudheid en griep is knoflook. Het bevat allicine wat een krachtige stof is met medicinale eigenschappen.  Knoflook is goed voor hart- en bloedvaten, zorgt dat je minder last hebt van hoge bloeddruk en helpt om schimmelinfecties tegen te gaan. En naast de medicinale werking is knoflook ook heel lekker in allerlei gerechten.

Daarnaast zou je je voeding kunnen aanvullen door extra vitamines en mineralen te slikken in de wintermaanden. De meest bekende is vitamine C, maar ook onder andere vitamine D, B6 en foliumzuur ondersteunen het immuunsysteem en helpen je weerstand te verhogen.

 

Slaap genoeg

Rust is heel belangrijk. In de wintermaanden is heel de natuur in rust, kijk maar eens naar buiten. Maar wij mensen gaan maar door. Oververmoeidheid breekt je weerstand in een rap tempo af. Ga op tijd naar bed en probeer daarbij dagelijks rond dezelfde tijd naar bed te gaan. Slaap voldoende uren en las overdag regelmatig (korte) rustmomenten in.

Je lichaam moet namelijk de tijd krijgen om te herstellen van de inspanningen die je gedurende de dag verricht.

 

Ga bewust ademen

Een goede, volledige ademhaling zorgt dat er voldoende zuurstof in je lichaam is, zodat de cellen in je lichaam genoeg energie krijgen om hun werk te doen.

Afvalstoffen verlaten je lichaam niet alleen door ontlasting en transpiratie, maar ook door een goede uitademing. Regelmatig de harmoniserende ademhaling toepassen zorgt ervoor dat je organen in je buik als het ware gemasseerd worden. Hierdoor worden deze organen zoals je darmen, lever en blaas goed doorbloed en kunnen afvalstoffen beter je lichaam verlaten.

De harmoniserende ademhaling is de ademhaling die we gebruiken binnen Breathfulness. Wil je meer weten over wat de ademhaling voor je kan betekenen ga dan de ademchallenge doen. Wil je meer bewust worden van je ademhaling en gaan ervaren wat de harmoniserende ademhaling voor jou kan betekenen schrijf je dan in voor de cursus  ‘Breathfulness als weg naar een verruimd leven’.

Maar ook je lymfestelsel wordt beter geactiveerd door de ademhaling. Wanneer je de harmoniserende ademhaling toepast kan het lymfevocht door je lymfesysteem sneller dan normaal stromen. Het lichaam scheidt dan meer afvalstoffen af, wat zorgt voor reiniging van het lichaam.

 

Ga regelmatig naar de sauna

Finse onderzoekers van de Universiteit van Turku ontdekten dat mensen die twee keer per week naar de sauna gaan, al na een maand 30 procent minder last van verkoudheid hebben dan mensen die nooit naar de sauna gaan.

De sauna verbetert je immuunsysteem. Je lichaamstemperatuur wordt door de warmte hoger waardoor er soort kunstmatige koorts optreedt. Hierdoor worden er extra afweerstoffen aangemaakt om ziekteverwekkers af te kunnen breken.

Bovendien is uit onderzoek van Christopher Lowry, een onderzoeker aan de Universiteit van Colorado, gebleken dat een specifieke groep van neuronen in de hersenen gevoelig is voor warmte. Bij stijgende lichaamstemperatuur geven deze neuronen een grotere hoeveelheid van het gelukshormoon serotonine af. En dat zorgt er dan weer voor dat je je relaxter en meer voldaan voelt na een saunabezoek. En dat brengt me bij het volgende en laatste punt.

 

Zorg voor een positieve mindset

Zoals je weet zijn lichaam en geest met elkaar verbonden. Om datgene te kunnen doen wat JIJ belangrijk vindt in het leven, is het belangrijk dat je emotioneel, mentaal en fysiek in balans bent. Je manier van denken heeft invloed op hoe je je voelt.

Positieve gedachten geven je een goed gevoel en heeft ook een positieve invloed op je weerstand. Andersom geldt hetzelfde: negatieve gedachten geven je een zwaar gevoel en verlagen je weerstand.

Wees je bewust van je gedachten en probeer negatieve gedachten om te zetten naar positieve gedachten.

 

Het komt er op neer dat wanneer je goed voor jezelf zorgt, in balans bent en stress zoveel mogelijk vermijdt, je weerstand hoger blijft. Zo heb je een grotere kans dat de griep dit jaar aan jouw neus voorbij gaat!

 

 

Trackback van jouw site.

Laat een reactie achter