faalangst_jolanda_reulen_breathfulness

4 Tips hoe om te gaan met faalangst

Misschien herken je dit. Er staat iets te gebeuren wat je heel leuk vindt. Je hebt een sollicitatiegesprek voor die geweldige baan die je graag wilt hebben. Of je moet op voor je rijbewijs. Je kijkt er enorm naar uit en dan ineens … slaat de angst toe. Kan ik dit wel? Ga ik het wel goed doen? Wat als de examinator mij niet mag? Wat als ik de verkeerde antwoorden geef in het sollicitatiegesprek? Je gaat twijfelen. Je zelfvertrouwen is volledig weg. Het zweet breekt je langs alle kanten uit. Je gaat piekeren. Je gaat gespannen ademhalen. Je krijgt last van hoofdpijn, misselijkheid en gaat slecht slapen. Je wordt bang dat het je niet gaat lukken. Je hebt last van faalangst.

 

Het liefst zou je willen dat het rijexamen of het sollicitatiegesprek al voorbij was. Maar dat is niet zo. Dat besef je ook wel. Misschien krijg je gedachten als ‘Maar ik ben nog niet klaar voor het rijexamen. Ik moet nog oefenen’ of ‘Er zijn vast betere kandidaten voor die baan’. Je blokkeert volledig. Wat je eigenlijk doet, is negatieve gedachten creëren waarmee je jezelf kleiner en onbelangrijker maakt. Deze gedachten ga je geloven en daardoor denk je dat je er niet toe doet. Je haalt jezelf naar beneden en maakt je zelfvertrouwen kleiner.

 

Ergens diep van binnen weet je dat, maar weet je niet hoe je dit een positieve wending moet geven. Het overkomt je steeds. Je baalt, maar weet niet beter dan dat dit altijd zo gaat.

 

Faalangst wordt gecreëerd door angstige gedachten, gedachten die je zelf maakt. Maar als je negatieve, angstige gedachten kunt creëren, dan kun je die toch ook omzetten naar positieve gedachten? Inderdaad, je kunt negatieve gedachten omdraaien naar positieve, bekrachtigende gedachten. Hoe fijn zou het zijn dat je in dit soort situaties de controle over jezelf houdt en durft te geloven in je eigen kwaliteiten. Dat je zelf kunt zorgen dat je genoeg zelfvertrouwen hebt en alles kunt doen wat jij graag wilt. Je kunt het! Je hebt alleen wat handvatten nodig om het ook te doen. Ik geef je alvast 4 tips cadeau!

 

 4 Tips om faalangst te lijf te gaan:

  1. Accepteer dat je fouten mag maken. Van fouten leer je. Eigenlijk is het woord ‘fout’ geen goed woord. Het gaat er meer om haal ik het resultaat wat ik verwacht of haal ik het niet. Het is helemaal niet erg als je het gewenste resultaat niet haalt. Het is eerder een leermoment. Misschien dat je eerst iets anders moet doen. Je beter voorbereiden op je rijexamen of je meer inlezen in het beleid van het bedrijf, zodat je goed voorbereid het sollicitatiegesprek ingaat. Vergeet woorden als ‘goed’ en ‘fout’. Kijk naar je doel, naar het resultaat en wat je wilt behalen.
  2. Kijk niet naar wat anderen van jou verwachten. Heel vaak voelen we de druk van de buitenwereld. Mensen verwachten iets van je en dat kan soms verstikkend werken. Laat dat los en betrek anderen bij wat je wilt behalen. De ander gunt jou het behaalde resultaat (het rijbewijs of die baan). En lukt het niet, dan is dat geen probleem. De volgende keer beter.
  3. Herken de negatieve gedachten die je hebt en zet deze om naar positieve gedachten. Hierdoor geef je jezelf de kracht die je nodig hebt. En je gaat je er een stuk zekerder door voelen.
  4. En de gouden tip: let op je ademhaling. Wanneer je in een stresssituatie zit, dan merk je dit aan je ademhaling. Je gaat vaak sneller, oppervlakkiger en hoger ademen. Ga bewust naar je ademhaling als je dit merkt. Leg je handen op je buik en adem een paar keer diep en rustig in en uit. Je zult merken dat je dan rustiger wordt.

 

Ik kan je helpen om meer zelfvertrouwen te krijgen en om je faalangst los te laten. Wil je weten hoe? Neem dan contact met mij op via jolanda@jolandareulen.nl Ik help je graag verder.

Trackback van jouw site.

Laat een reactie achter