Wat je denkt ben je zelf ….

Vroeger, toen ik nog een jong kind was, speelde ik graag buiten. Het kwam wel eens voor dat een ander kind een vervelende opmerking maakte wat mij verdrietig maakte. Mijn moeder zei toen: “Niks van aantrekken lieverd, wat zij tegen jou zegt denkt ze zelf.” Later, toen ik wat ouder was zeiden we op dat soort momenten tegen de pester: “Wat je zegt ben je zelf, met je kont door de helft met je kont door het vuur ben je morgen lekker zuur“. Herken je het? Een heel raar versje, maar tijdens het schrijven van dit blog kwam ik er wel achter dat daar een kern van waarheid in zit. De pester projecteerde zijn of haar boosheid, verdriet, pijn, onzekerheid of wat er op dat moment ook bij dat kind speelde, op het andere kind. We projecteren dus al als jong kind onze gedachten en gevoelens op een ander.

Als je als kind vaak genoeg te horen krijgt dat je vervelend bent, dan ga je dat als kind ook geloven. Dit wordt jouw waarheid en je gaat er naar leven. Je gaat bij wijze van spreken je al vervelend gedragen omdat je inmiddels weet dat je dat bent; een vervelend kind.  Of je gaat juist jezelf heel klein maken en trekt je terug omdat je niet vervelend gevonden wilt worden.

 

Overtuigingen opgedaan in je kindertijd bepalen je gedrag in je verdere leven

 

Wanneer je niks aan deze overtuigingen doet en hier niet bewust van wordt dan neem je deze mee in je volwassen leven. Als volwassenen blijf je die pijn die deze overtuigingen met zich meebrengt, vasthouden. Elke keer als je dan in je volwassen leeftijd getriggerd wordt door een situatie of persoon, wordt deze overtuiging bevestigd. Je blijft dus in een vicieuze cirkel zitten.

Het is heel logisch dat je dan denkt dat je niets waard bent, of dat je door er altijd voor anderen te zijn (ook al gaat dit ten koste van jezelf) wel die aandacht en waardering krijgt die je zo graag wilt. Een behoefte die is ontstaan in je kindertijd.

En zo ga je deze overtuigingen geloven. Het worden jou ‘waarheden’. Waarheden die jou beperken om te zijn wie je werkelijk bent. Waarheden die jou tegenhouden om te mogen groeien als mens. Deze waarheden saboteren jou in je persoonlijke groei om niet te hoeven leven naar wat echt waar is voor jou.

Je kunt dus zeggen dat de manier van jouw denken voor een groot deel bepaald wordt door de manier waarop je bent opgevoed. Al van kinds af aan krijg je informatie van je ouders, leraren, vrienden, familie enz. die iets met jou doet. Het vormt het beeld hoe je naar jezelf kijkt en hoe je naar de wereld kijkt. Dat noemen we conditionering. Hetgeen je mee hebt gekregen als overtuigingen en “waarheden” bepaalt uiteindelijk hoe je in het leven staat.

 

Onze conditionering bepaalt onze werkelijkheid.

 

Conditionering is hoe we denken, wat we doen en hoe we reageren op situaties. Jouw manier van denken, jouw conditionering, bepaalt dus ook hoe jij communiceert. Maar met wie communiceer je nu het meeste? Met jezelf natuurlijk. Ga maar eens na; hoe vaak heb je niet een gesprek met jezelf? Een gesprek wat zich afspeelt in je hoofd en wat gevormd wordt door gedachten. Het is daarom heel belangrijk dat je open, eerlijk en oprecht met jezelf communiceert.

Dus als jij gedachten hebt die uit angst voortkomen (bang om gekwetst te worden, bang om te falen, bang om anderen te kwetsen) dan heeft dit een hele andere energie dan als je positieve gedachten hebt die je energie geven en laten zien dat het leven mooi is en uitdagend.

 

Wordt bewust van je gedachten.

 

Door bewust te worden van hoe jij denkt en door te leren om op een bewuste manier negatieve gedachten om te buigen naar positieve gedachten, ga je de kwaliteit van leven enorm verbeteren.

Dus je hebt gedachten die je geloofd en deze gedachten zijn energie. Je straalt dan als het ware je gedachten uit. Energie die je uitstraalt trekt dezelfde energie aan. Je kan daardoor zeggen dat wanneer je negatieve gedachten hebt je ook negatieve mensen en gebeurtenissen aantrekt. Heb jij positieve gedachten dan trek jij sterke, positieve mensen aan en zal je in je leven dingen ervaren die je vaker positieve energie geven.

 

Dat wat je aandacht geeft zal groeien en dan maakt het niet uit of dit positief of negatief is. Het groeit.

 

 

Jouw manier van denken bepaalt dus hoe jij de wereld ziet en ervaart. Maar het bepaalt ook jouw gedrag. Heb je negatieve, beperkende of beknellende gedachten en overtuigingen dan zal je je jezelf ook beperken in je gedrag naar jezelf en de ander toe. Wanneer je dit bij jezelf gaat inzien, je bewuster wordt van je eigen beperkende gedachten, dan ga je inzien dat je deze gedachten en deze gedragingen ten koste gingen van jezelf, je energieniveau en het plezier in je leven. Je kan eigenlijk zeggen dat je jezelf al die tijd gesaboteerd heb in je eigen gedrag.

 

Welke saboteur herken jij?

 

Je hebt vele vormen van zelfsabotage en neem van mij aan iedereen doet het. Maar heel veel mensen hebben het zelf niet eens in de gaten. Hieronder heb ik een aantal voorbeelden van zelfsabotage staan. Kijk maar eens of je ze herkent.

  • Zelfafwijzing: ontkennen van de waarheid in jezelf, ontkennen dat je de moeite waard bent om van te houden, ontkennen dat je waardevol en capabel bent.
  • Boosheid en rancune: als wensen, verwachtingen en gedachten niet uitkomen, als anderen niet tegemoet komen aan jouw ideeën en verwachtingen, aan jouw ideaalbeeld.
  • Schuld en zorg: over tekortkomingen van jezelf en de overmatige zorg of bezorgdheid die je hebt voor de ander, over beloftes die je naar jezelf of de ander gedaan hebt.
  • Te grote behoefte aan veiligheid: omdat je je eigen veilige basis niet kunt ervaren, geen vertrouwen hebt in (de signalen van) je eigen lichaam.
  • Jaloersheid: verwachtingen over hoe anderen moeten reageren en doen, wat anderen hebben wat jij niet hebt en het gras bij de buren altijd groener is.
  • (Ver)oordelen: niet vrij en neutraal naar anderen en situaties kunnen kijken, maar direct een oordeel klaar hebben en daardoor jezelf groter of kleiner maken, of je gelijk willen halen.
  • Verheerlijking van helden: je erkent je eigen kracht en waarde niet, dus zoek je die bij een ander.
  • Uitstellen: in plaats van aangaan ontloop je gevoelens, situaties en anderen.
  • Het moeten: je kwaliteit van perfectionisme wordt té, omdat het altijd maar beter moet en je jezelf geen tijd gunt om te genieten, je jaagt jezelf op door altijd maar bezig te zijn, de lat te hoog leggen voor jezelf en de ander.
  • Het beschuldigen van de ander: je neemt je eigen verantwoordelijkheid niet en projecteert of legt deze bij de ander neer.
  • Het is niet eerlijk: je voelt je slachtroffer van de ander en de situatie, je voelt je benadeeld.
  • Oneigenlijke argumenten: om iets te ontlopen gebruik je argumenten als ‘ik ben te oud’, ‘het is niet iets voor mij’ of ‘een ander kan het beter’.
  • “Ja-maar”: je durft niet volledig voor je mening uit te komen, geen standpunt in te nemen, dus je zegt ja, maar bedoelt nee

 

Je saboteur is een signaal dat je het anders mag gaan doen.

 

En, herken je één van deze saboteurs? Het kan goed zijn dat je er meerdere herkent.

Weet dat jouw saboteur(s) al jaren jouw gedrag en jouw manier van denken bepaald. Het kan daarom ook niet zomaar ineens uit je systeem verdwijnen. Door je saboteur te herkennen en te accepteren dat het er is zet je al een grote stap in jouw bewustwording.

Wil je echt geen last meer hebben van je saboteur dan zal je verder moeten kijken. Je gaat dan onderzoeken waarom deze saboteur bij jou aanwezig is. Waar komt het vandaan en wat wil het je zeggen. Dit kan alleen met zelfonderzoek. Breathfulness kan je hierbij goed helpen. Vooral de harmoniserende ademhaling zorgt ervoor dat je meer in balans komt. Je gaat verbinding creëren tussen je hoofd (denken) en hart (voelen). Hierdoor ga je beter voelen en weten wat jouw waarheid is waardoor jouw saboteur geen kans meer krijgt om jou klein te houden.

Wil jij jouw saboteurs voorgoed vaarwel zeggen? Maak dan nu een afspraak!

Trackback van jouw site.

Laat een reactie achter